Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Internetové diskuse se často vymykají kontrole. Média řeší, jak je udržet na uzdě

Splašky v internetových diskusích nutí řadu mediálních domů uzavírat prostor pod svými články, který slouží k výměně názorů. Někdy se to týká konkrétních textů, jindy už od diskusních platforem upustily zpravodajské portály zcela.

Diskuse však nabízí možnost interakce a téměř okamžité vyjádření pocitů čtenářů. Hledá se tak systém, který by je moderoval efektivněji než jen jejich uzavřením. Přetrvávajícím problémem je, že se seriózní názory utápí v těch, které mají za cíl jakoukoliv debatu sabotovat.

S originálním přístupem, jak odradit internetové trolly a jiné „nežádoucí“ diskutéry, tak nedávno přišel web norského veřejnoprávního rozhlasu a televize NRK. Pokud chcete vstoupit mezi diskutující čtenáře, musíte absolvovat krátký vygenerovaný kvíz, který se tematicky dotýká konkrétního článku. Pokud jste předloženým faktům v textu neporozuměli, máte smůlu a diskutovat nemůžete.

Reklama
ČEZ

Podobné překážky se třeba diskutéři na serveru Novinky.cz bát nemusí. „Kvíz, který by před vstupem do diskuse zjišťoval, zda příchozí člověk článek skutečně četl, jsme zvažovali, ale v praxi nám přijde toto řešení nepoužitelné,“ vysvětluje za Seznam.cz produktový manažer Norbert Gulevič.

Důvodem je vysoký počet textů publikovaných každý den. „Dělat kvíz ke každému z nich není reálné,“ podotýká Gulevič. Dodává, že to platí obzvlášť u článků, kde je důležitým faktorem exkluzivita informace.

Robot, který „vyfiltruje“ názory

Zajímavé řešení nabízí v tomto ohledu internetový nástroj Perspective, který je stále v raném stadiu vývoje a experimentují s ním třeba New York Times nebo The Guardian. Využití pro něj najdou jak moderátoři diskusí, tak samotní diskutující. Umožňuje totiž filtrovat příspěvky v konverzacích na základě posouzení úrovně jejich toxicity. Nechcete číst agresivní a sprosté komentáře? Stačí stáhnout posuvník.

Automatizace a pokročilé technologie v oblasti tzv. machine learning tak mohou být odpovědí, jak internetové diskuse efektivně a nestranně moderovat bez lidského dohledu. Nikdo pak navíc nemůže namítat, že právě jeho příspěvky byly odstraněné kvůli zaujatosti moderátora.

Provozovatelé zpravodajských webů si lámou hlavu, co s diskusemi pod články.
Foto: Shutterstock

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)