Fake news dělají těžkou hlavu nejenom novinářům, ale i provozovatelům sociálních sítí. Celá situace tak trochu připomíná hašení hořícího domu, který už z větší části lehl popelem. Sociální sítě jsou totiž pro falešné zprávy několik let živnou půdou.
„Jasně podcenily, jak moc se s jejich pomocí dá manipulovat, vyřizovat si politické účty a podobně. Přitom to ve velkém jelo přinejmenším od roku 2014,“ podotýká Ondřej Soukup, redaktor Hospodářských novin, který se specializuje na problematiku novodobé propagandy.
Řešení problému je zatím v přípravné fázi. Už teď jsou ale náznaky, jak by „válka zpráv“ mohla vypadat. Facebook zavede možnost nahlášení falešné zprávy. Při velkém počtu upozornění pak materiál nezávisle přezkoumají mediální domy ze země, odkud zpráva pochází.
Pokud bude informace vyhodnocena jako falešná, z Facebooku odstraněna nebude – jednoduše bude přesunuta na konec proudu příspěvků a bude označena. Při sdílení zprávy uživatel dostane upozornění na to, že se chystá šířit falešnou informaci.
Takové řešení ovšem skrývá řadu potenciálních rizik. „Myslím, že hlavní slabina je v crowdsourcingu, který je zneužitelný boty,“ domnívá se Ondřej Soukup. „Pokud to bude posuzovat vnější instituce, jak zařídit, aby nebyla okamžitě zahlcena podněty od botů?“ ptá se.
Tvůrci internetových stránek šířící obsah falešných zpráv navíc hledají jakoukoli příležitost k tomu, aby se mohli nějakým způsobem označit za mučedníky, a potvrdit tak svou tezi, že oni jsou „ti dobří“, kteří přinášejí pravdivé zprávy, a mainstreamová média se je snaží umlčet. Existuje pak riziko, že odznak, který má na zprávu vrhat špatné světlo, bude naopak pseudoodznakem hrdosti. Lidé pak mohou cíleně vyhledávat a šířit právě takové zprávy.
V sázce jsou i francouzské volby
Francouzské prezidentské volby jsou za rohem. V zemi tak bují obavy právě z ovlivnění voleb pomocí falešných zpráv. Největší sociální síť na světě a řada francouzských mediálních domů, mezi kterými je třeba i AFP, tak ohlásila spolupráci.
Organizace First Draft společně s Googlem od konce února ve Francii navíc spustila novou platformu pro ověřování faktických informací na síti. Projekt s názvem CrossCheck má shromažďovat informace z mediálního prostředí a vyhodnocovat jejich věrohodnost. „Musíme zareagovat společně a CrossCheck je v tomto směru důležitým krokem,“ podotkla ředitelka AFP News Michele Léridon.
Webová platforma CrossCheck má kombinovat moderní datové technologie a know-how partnerských mediálních domů. Těm poskytne i nové nástroje.
Foto: First Draft