Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Chraňte lesy, tiskněte na vápenec

Světová spotřeba papíru roste. Na jednu stranu je to optimistická zpráva pro producenty zboží, výrobce obalů i tiskárny, ale také to znamená, že v příštích desetiletích čekají planetu významné ekologické a společenské problémy. Výroba papíru neznamená jen spotřebu prvotní suroviny – dřeva -, ale také vody a energie. Ekologové varují, že velká část lidstva se bude potýkat s nedostatkem pitné vody. A z té spousty papíru kolem navíc vznikají hromady odpadu.

Japonská tiskárna Toppan Printing se společně s konzultanty z Times Bridge Managementu zamyslela nad udržitelným řešením pro budoucnost a přišla s materiálem Limex. Je to levný, lehký a snadno recyklovatelný papír vyrobený z vápence. Základní výhoda? Materiál najdete prakticky kdekoliv na planetě a zpracovat ho na papír je ekologičtější než u tradičních postupů – emise skleníkových plynů jsou asi o 20 procent nižší.

„Světové zásoby vápence jsou bohaté a vzhledem k míře jeho recyklovatelnosti jsou i prakticky nevyčerpatelné,“ uvedli vynálezci.

Reklama
ČEZ

Výroba třeba v poušti

Jen japonská ložiska odhadla firma Times Bridge Management na 24 miliard tun. „Na tunu papíru padne asi dvacet stromů a sto tun vody, na tunu Limexu je potřeba 600 až 800 kilogramů vápence a 200 kilogramů polyetylenu,“ propočítala.

Proces vzniku Limexu se bez vody zcela obejde. „Tradiční papírny standardně stojí u vody, protože jí spotřebují velké množství. Ale Limex můžete vyrábět kdekoliv, i ve státech s nedostatkem vody, které jsou závislé na dovozu papíru. Typickým příkladem jsou země Blízkého a Středního východu,“ podotkli konzultanti. Novinka je výhodou také pro země s nedostatkem dřeva pro papírenský průmysl, mezi které patří i Japonsko. Podle firmy se dřevo do země dováží.

Firma už patent na novinku získala ve 43 zemích. Pilotní továrnu na Limex postavila ve městě Široiši v prefektuře Mijagi severně od Fukušimy. Roční produkce se pohybuje kolem 6000 tun. Druhá vyrostla v Tagaju a ročně dokáže vyrobit 30 tisíc tun Limexu. Dalším cílem je Saúdská Arábie. Marketingových a obchodních aktivit se ujala přímo tiskárna Toppan Printing.

Papír, který voda nerozpustí

Limexem se dá podle obou firem nahradit mnoho tradičních použití papíru. Protože je srovnatelný s běžným ofsetovým papírem, mohou se na něj tisknout knihy, plakáty i vizitky. Dají se z něj vyrobit i obaly, včetně kelímků na nápoje. Firma zejména zdůrazňuje, že je voděodolný, takže se hodí na venkovní plochy.

Propagační video Limexu maluje katastrofickou budoucnost a nabízí řešení „z materiálu, kterého je všude kolem nás spousta“.
Foto: Toppan Printing

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)