Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Červené tlačítko diváky láká

Platforma hybridního televizního vysílání (HbbTV) se v Čechách a na Moravě pomalu zabydluje. Vedle České televize, která je od roku 2012 průkopníkem v oblasti tuzemského hybridního vysílání, se začínají prosazovat i další hráči, komerční televize Prima a Nova, stanice Šlágr, O2 TV nebo portál Seznam. HbbTV v posledních letech poměrně rychle roste a skrývá velký potenciál, vysílatelé i diváci se nicméně ještě musí stále potýkat s některými nástrahami. Vyplývá to z výsledků průzkumů, které v poslední době realizovala společnost Nielsen Admosphere.

V době, kdy Česká televize s projektem začínala, vlastnila chytrý televizor, tedy takový, který je možné připojit k internetu a potenciálně v něm jdou hybridní aplikace spustit, pouhá čtyři procenta televizních domácností. Dnes už je prostřednictvím televize připojeno k internetu asi 600 000 televizních domácností (14 procent). To ovšem neznamená, že všechny přijímají HbbTV vysílání.

Neznalost a technické nástrahy

Pověstné červené tlačítko stisklo o něco více než třetina uživatelů chytrých televizí. Jak to?

Reklama
MMcite

Důvodů je podle informací, které zazněly na konferenci TV Con, hned několik. Některé starší modely například využití HbbTV nepodporují nebo je třeba do nich nainstalovat takzvané widgety, což je pro řadu uživatelů nesnadný úkol. „Kdyby měl někdo problém se Samsungem, ať se na mě obrátí. Já mám asi deset různých verzí univerzálního návodu. A někdy to jsou opravdu vtipné situace, protože třeba nesmíte aktivovat widget HbbTV for Czech, ale HbbTV for Slovakia a pak vám to funguje v Česku,“ uvedl v této souvislosti příklad z praxe vedoucí projektu HbbTV České televize Jan Zeman.

Vysoké procento lidí také často neví, jestli funkci HbbTV mají, jak se červené tlačítko používá a k čemu slouží, neumí si službu spustit. Navíc existuje asi desetina uživatelů, kteří funkce Smart TV vůbec nevyužijí, protože o ně nemají zájem, jsou zvyklí surfovat na internetu s pomocí počítačů nebo jiných zařízení.

Když výzkumníci zjišťovali, jaké funkce považují majitelé chytrých televizí připojených k internetu za přínosné, zjistili, že jde o ty, které s úspěchem nabízí také HbbTV – archiv pořadů (76 procent), opožděné sledování, timeshift (61 procent) nebo možnost sledování prémiového obsahu. Zájem by tedy byl. Radost mohou mít čeští vývojáři, protože když už někdo aplikace HbbTV používá, je s ovládáním jejich funkcí spokojenější než v případě Smart TV.

Z výzkumu agentury Nielsen Admosphere dále vyplývá, že hybridní platforma má potenciál stát se zajímavým reklamním formátem. Obecně totiž uživatelé smart funkcí vítají možnost získat jejich prostřednictvím podrobnější informace (především o pořadech, ale v 45 procentech i o produktech zobrazených v reklamě). V případě, že se diváci hybridního vysílání setkali s interaktivní reklamou, reagovali na ni stiskem tlačítka dokonce ve 42 procentech případů. O takové proklikovosti sní kdejaký plánovač on-line kampaní. „Často šlo ovšem o pouhou zvědavost,“ krotila na TV Conu přílišný optimismus výzkumná manažerka Hana Friedlaenderová.

Najděte obsah pro svou cílovku

Vysokou míru zapojení v rámci hybridní platformy potvrzuje marketingová manažerka České televize Denisa Kollárová. ČT o tom přesvědčila úspěšnost takzvaného modrého tlačítka, jehož prostřednictvím odkazuje na nové aplikace nebo programové novinky. „Předpremiéra našeho nového seriálu Trpaslík zaznamenala během tří dnů přes 66 tisíc přístupů,“ přiblížila Kollárová. Modré tlačítko televize použila i při organizaci divácké ankety. Letos v lednu se sešlo v její stejnojmenné aplikaci takřka 47 000 odpovědních formulářů. Jejich hlubší analýza, byť se nejedná o reprezentativní průzkum, leccos o typických divácích hybridního vysílání ČT napověděla.

Dominují mezi nimi muži (81 procent) spíše střední generace (35-44 let, což koresponduje s výzkumem Nielsen Admosphere). Odpovídají tomu i jimi preferovaná témata – počasí (ČT už připravuje novou aplikaci), sport a zpravodajství. Anketa rovněž naznačuje, že je HbbTV rodinnou záležitostí, v domácnosti ji téměř v polovině případů používají dva uživatelé. Kromě iVysílání a televizního programu jim ČT nabízí i speciální obsah pro děti, vzdělávání, kvízy a soutěže.

Úspěch lineární streamované služby si pochvaloval vedoucí on-line prodeje obchodního zastupitelství FTV Prima Media Club Petr Hatlapatka. Prima Cool například naposledy v HbbTV prostředí uspěla u mladších diváků s komentovaným živým vysíláním o jednom z největších herních turnajů na světě v polských Katowicích. „Vaše cílová skupina před televizí nesedí, dokud v ní nenajde svůj obsah,“ dodal.

Výzkumná manažerka Hana Friedlaenderová prezentovala na konferenci TV Con nejnovější výsledky průzkumů společnosti Nielsen Admosphere zaměřených na HbbTV. Konference účastníkům nabídla také panelovou diskusi zástupců provozovatelů hybridního vysílání nebo technologické novinky.
Foto: Internet Info

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)