Investovat do zahraniční expanze chce letos asi 15 procent českých e-shopů. Reálně se k tomu ale nakonec dostane ani ne procento z nich, ukázal průzkum společnosti Acomware mezi 120 on-line obchody. „Spousta e-shopů neuspěla kvůli podcenění zahraničních trhů a tato špatná zkušenost svým způsobem negativně ovlivňuje celý trh,“ komentuje důvody malého zájmu o expanzi Jaroslav Kaucký z Acomware. Tuzemské e-shopy o dobytí zahraničních trhů tedy zatím jen uvažují nebo zkoumají své možnosti. V tom jim chce pomoci i Google, který spolu s Acomware a Asociací pro elektronickou komerci chystá akademii zaměřenou na rozvoj českých on-line obchodů v cizině. „Cílem je provést e-shopy s velkými růstovými ambicemi všemi oblastmi zahraniční expanze – od toho, jak si vybírat trhy, přes to, jak správně řídit obchod či jak dělat logistiku, až po právní úpravy a najímání lidí,“ vysvětluje Jan Vraný, obchodní ředitel Googlu pro Česko. Akademie by měla fungovat od dubna a chce vyškolit až 150 e-shopů, které by do roka či dvou mohly uspět v cizině. Mezi světovými pobočkami Googlu jde zřejmě o první takový počin. Vraný říká, že je to kvůli tomu, že je u nás na rozdíl od západních zemí malá podpora exportu pro e-shopy ze strany státu. V akademii by se o své zkušenosti měli podělit ředitelé či majitelé obchodů, kterým se podařilo v zahraničí uspět. Googlu by se tato aktivita měla vrátit větším využitím jeho placených reklamních nástrojů.
„Problém není v marketingu, ale v tom, že si e-shopy neumí poradit, jak zboží do zahraničí dopravit nebo jak tam obchod financovat,“ říká Jan Vraný z Googlu.