Reklama
Megaboard

Propojený svět si neví rady s daty

V kamenných prodejnách bylo loni realizováno 92 procent maloobchodních tržeb, obchodníci těží z dobré kondice tuzemské ekonomiky. Češi ale stále více podle dat APEK objevují kouzlo nákupů on-line, se kterými má zkušenost 88 procent respondentů, meziročně vydali lidé za nákupy v e-shopech o 21 procent více. Propojování on-line a off-line prodeje, chcete-li omnichannel, tak bude opět letos klíčovým slovem pro celý obor. Kamenný obchod má zhruba devět tisíc z celkového počtu 36 tisíc e-shopů a zároveň vstupují do e-commerce další velcí hráči klasického retailu jako Ikea či Kika, v zahraničí si e-shopy už testují Kaufland, Lidl nebo Ahold.

Málo lidí za pulty a nekonečné slevy

Podle ředitele výzkumné agentury GfK Tomáše Drtiny je největší bariérou a současně i příležitostí rozvoj personálu v obchodě, jehož úroveň bude významně ovlivňovat konkurenceschopnost společností i celého oboru. Stanislav Zrcek ze společnosti Diebold Nixdorf k tomu dodal, že digitální technologie jsou v tuto dobu menší výzvou než lidé: „Platformy propojující fyzické a digitální světy jsou připraveny ušetřit náklady, ale daleko méně jsou připraveny firmy a jejich interní struktury.“

V diskusích nemohlo chybět již tradiční téma slevové spirály, kterou Martin Štrupl, ředitel Hamé, považuje za unikátně negativní a Pavel Březina, předseda Coopu, za silně poškozující český trh. Regulace ze strany státu je však v tomto směru nežádoucí.

Silné gastro a digitální transformace

Dalším, loni započatým a letos pokračujícím trendem budou investice řetězců do modernizace prodejen a sbližování gastroslužeb s retailem a s provozovateli čerpacích stanic.

Můžeme očekávat ale i konsolidaci značek a firem, a to nejen v e-commerce, ale i v klasickém retailu, jak zdůraznila Jitka Dvořáková, obchodní ředitelka Mall Group. Stále důležitějšími budou zákaznická data získaná přes věrnostní programy, aplikace, RFID, wi-fi, NFC či beacons. Obchodníci, zvláště tradiční řetězce, se v nich však dosud nestačili podle Tima Masona z poradenské společnosti Eagle Eye Solutions adekvátně orientovat: „Digitální transformace končí na prahu prodejny.“

Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR, vzkázala publiku: „Cena bude hrát vždy hlavní roli. Nestyďme se za to.“
Foto: Blue Events

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále