Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Obchodníci mají rádi okoukané tváře

Společnost Česká distribuční zpracovala analýzu, která zkoumala typické zástupce „modelů“ v letácích i to, jak souvisí jejich profil s typem produktu, který pomáhají propagovat, jeho cenou nebo výší slevy. „Volba člověka, který produkt propaguje, může výrazně ovlivnit nejen prodejnost výrobku, ale i cenu, za kterou ho budou zákazníci ochotni koupit,“ říká ředitel České distribuční Petr Sikora.

Tmavovlasé ženy v převaze

Ženy zastupují 61 procent všech postav v letácích, a to bez ohledu na kategorii zboží. Více než 98 procent těchto žen přitom má dlouhé vlasy, kdežto muži v letácích jsou z 98 procent krátkovlasí. Muži například téměř nepropagují zboží z kategorie kosmetika, drogerie, hygiena. Analýza dále ukázala, že pokud jde o zboží pro dílnu, dům a zahradu nebo sportovní vybavení, letáky využívají k oslovení zákazníků velmi často vousaté muže. Černovlasé ženy propagují zboží s nejvyšší průměrnou cenou, největší slevy zase hnědovlasí lidé. Těch je také v letácích nadpoloviční většina. Nejmenší zastoupení naopak mají lidé s šedými a zrzavými vlasy (2,5 procenta). Co se barvy pleti týká, jinou než bílou mělo 4,5 procenta lidí v letácích. Děti tvořily 30 procent všech lidí v letácích. Největší podíl blonďatých propagoval zboží z kategorie vybavení domácnosti (23 procent). U černovlasých to bylo zboží z kategorie kosmetika, drogerie, hygiena (26 procent).

„Tvůrci letáků přistupují k využívání postav poměrně konzervativně. Ideální by přitom bylo zvolit takový typ člověka, který zároveň bude blízký příjemci sdělení a zvýší šanci na zájem o produkt,“ popisuje Sikora modernější postup v tvorbě letáků.

Reklama
Know

Skupina, či jednotlivec

Zboží v letácích nejčastěji propagují jednotlivci (53 procent), ale například hračky většinou lidé ve skupinách, konkrétně 71 procent zboží z této kategorie. Rodiny propagovaly nejčastěji sportovní vybavení – 44 procent zboží z této kategorie, zatímco páry nejčastěji zboží v kategorii potraviny (22 procent zboží z kategorie) a vybavení domácnosti (21 procent zboží z této kategorie).

Analýza byla zpracována za poslední čtvrtletí roku 2016 a její součástí byly letáky supermarketů, obchodních řetězců s nábytkem, sportovním vybavením, elektronikou a zbožím pro dům, dílnu a zahradu. Celkem se v nich objevilo 650 osob a zpracováno o nich bylo téměř 7000 údajů.

Autodoplňky pro cestu na hory doporučuje řidičům žena s dítětem v nabídce Auto Kelly, podle Bauhausu jsou zas rodilými kutily vousáči.

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
SedímvKlidu
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
SedímvKlidu