Obchodníci mají rádi okoukané tváře

Společnost Česká distribuční zpracovala analýzu, která zkoumala typické zástupce „modelů“ v letácích i to, jak souvisí jejich profil s typem produktu, který pomáhají propagovat, jeho cenou nebo výší slevy. „Volba člověka, který produkt propaguje, může výrazně ovlivnit nejen prodejnost výrobku, ale i cenu, za kterou ho budou zákazníci ochotni koupit,“ říká ředitel České distribuční Petr Sikora.

Tmavovlasé ženy v převaze

Ženy zastupují 61 procent všech postav v letácích, a to bez ohledu na kategorii zboží. Více než 98 procent těchto žen přitom má dlouhé vlasy, kdežto muži v letácích jsou z 98 procent krátkovlasí. Muži například téměř nepropagují zboží z kategorie kosmetika, drogerie, hygiena. Analýza dále ukázala, že pokud jde o zboží pro dílnu, dům a zahradu nebo sportovní vybavení, letáky využívají k oslovení zákazníků velmi často vousaté muže. Černovlasé ženy propagují zboží s nejvyšší průměrnou cenou, největší slevy zase hnědovlasí lidé. Těch je také v letácích nadpoloviční většina. Nejmenší zastoupení naopak mají lidé s šedými a zrzavými vlasy (2,5 procenta). Co se barvy pleti týká, jinou než bílou mělo 4,5 procenta lidí v letácích. Děti tvořily 30 procent všech lidí v letácích. Největší podíl blonďatých propagoval zboží z kategorie vybavení domácnosti (23 procent). U černovlasých to bylo zboží z kategorie kosmetika, drogerie, hygiena (26 procent).

„Tvůrci letáků přistupují k využívání postav poměrně konzervativně. Ideální by přitom bylo zvolit takový typ člověka, který zároveň bude blízký příjemci sdělení a zvýší šanci na zájem o produkt,“ popisuje Sikora modernější postup v tvorbě letáků.

Skupina, či jednotlivec

Zboží v letácích nejčastěji propagují jednotlivci (53 procent), ale například hračky většinou lidé ve skupinách, konkrétně 71 procent zboží z této kategorie. Rodiny propagovaly nejčastěji sportovní vybavení – 44 procent zboží z této kategorie, zatímco páry nejčastěji zboží v kategorii potraviny (22 procent zboží z kategorie) a vybavení domácnosti (21 procent zboží z této kategorie).

Analýza byla zpracována za poslední čtvrtletí roku 2016 a její součástí byly letáky supermarketů, obchodních řetězců s nábytkem, sportovním vybavením, elektronikou a zbožím pro dům, dílnu a zahradu. Celkem se v nich objevilo 650 osob a zpracováno o nich bylo téměř 7000 údajů.

Autodoplňky pro cestu na hory doporučuje řidičům žena s dítětem v nabídce Auto Kelly, podle Bauhausu jsou zas rodilými kutily vousáči.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Náborové kampaně
Chatbot
Sluha

MAM Exkluzivně v časopise

Martin Smejkal
MAM class Triad
Sedita kampaň
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia