Česká tenisová jednička Tomáš Berdych vypadl po dlouhé době z elitní desítky a nyní mu patří až 12. pozice. Co to může pro českého hráče žijícího v Monaku marketingově znamenat?
Berdych může přijít o mnohem více než pouze o fanoušky. Může to znamenat pokles značky Tomáše Berdycha. Ať už chtějí či nechtějí, využívají toho či nevyužívají, každý světový sportovec a známá osobnost jsou samy značkou, která má vliv na část příjmů dané osoby a finance, jež se kolem osobnosti točí, a lze jejich hodnotu přepočítávat na peníze.
Hráči mimo desítku značky nelákají
Dokud byl Tomáš v top 10, přitahoval pozornost světových médií, vlivných sponzorů a nejznámějších světových značek, které by se přetrhly, aby se Tomáš stal tváří jejich produktů.
Vzpomeňme na jeho spolupráci se švédskou firmou H&M v rámci podzimní sportovní kolekce pro rok 2015. Tehdy se mluvilo, že měl Tomáš podepsat až pětiletou smlouvu, která mu měla přinést až čtvrt miliardy korun. V roce 2017, který zcela ovládají sociální média, si navíc osobnosti jako Tomáš mohou zvýšit hodnotu své značky počtem followerů na svých sociálních sítích.
Klienti hledají ambasadory
Stále více klientů nehledá pouze mediální tváře pro své produkty, ale takzvané ambasadory, kteří mohou zcela přirozeně promlouvat skrze své sociální sítě ke svým posluchačům a napřímo tak ovlivňovat cílovou skupinu.
Navíc takovéto společnosti jsou schopny ze svých marketingových budgetů ukrojit statisíce korun pro toto využití. Tomášova hodnota je v tomto ohledu velmi vysoká, jeho Instagram má 313 tisíc sledujících a Facebook více než 175 tisíc, to se ale každým dnem může změnit a s prohranými zápasy a propadem ve světovém žebříčku ATP bude naše tenisová jednička pro světové značky čím dál méně zajímavá.
Věřme ale, že se Tomáš brzy zmátoří a dostane se zpět na výsluní mezi elitní desítku.
Autor je ředitelem agentury Gong PR.
Tenista Tomáš Berdych se před dvěma lety stal tváří módní značky H&M.
Foto: H&M