Nejčastěji jsme ochotni sdílet automobil

Sdílená ekonomika neboli spoluspotřebitelství je ekonomický model založený na sdílení, výměnách, půjčování či pronájmu majetku/produktů mezi jednotlivci. Může se jednat o půjčování nářadí, pronájem pokoje v bytě nebo nabídku volného místa v autě. Znalost pojmu „sdílená ekonomika“ deklarují dvě pětiny internetové populace, převážně jen v rovině „slyšel/a jsem o tom, ale nevím přesně“. Většina (tři pětiny) tento termín nikdy neslyšela, hlavně lidé bez maturity. Po objasnění pojmu „sdílená ekonomika“ necelá pětina (18 procent) uvádí, že něco tímto způsobem již sdílela, jde zejména o mladé lidi ve věku 15 až 29 let. Jednalo se nejčastěji o sdílení automobilu v rámci spolujízdy nebo o pronájem bytu, pokoje či rekreačního objektu. Dále o půjčování nářadí nebo i peněz. Se sdílením ubytování mají největší zkušenost Pražané, nářadí sdílejí lidé středního věku (30 až 44 let) a půjčení peněz uvádějí lidé bez maturity. Zapojení do nějakého projektu sdílené ekonomiky si dovede představit více než polovina (57 procent) dotázaných, častěji vysokoškoláci a obyvatelé velkých měst. V úvahu připadá opět spolujízda, ubytování a nářadí. Většina zájemců připouští jak poskytnutí, tak i využití těchto služeb (54 procent), ostatní by byli spíše poskytovateli (29 procent) než příjemci (17 procent).

Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-21

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-21

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Odpovědnost
Beats for Love
úkolníček

MAM Exkluzivně v časopise

Hana Tran Phuong Tra
Tomáš Janča
GenZ a Golden Years
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Holba
Madlove ADC
T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Holba
Madlove ADC