Nejčastěji jsme ochotni sdílet automobil

Sdílená ekonomika neboli spoluspotřebitelství je ekonomický model založený na sdílení, výměnách, půjčování či pronájmu majetku/produktů mezi jednotlivci. Může se jednat o půjčování nářadí, pronájem pokoje v bytě nebo nabídku volného místa v autě. Znalost pojmu „sdílená ekonomika“ deklarují dvě pětiny internetové populace, převážně jen v rovině „slyšel/a jsem o tom, ale nevím přesně“. Většina (tři pětiny) tento termín nikdy neslyšela, hlavně lidé bez maturity. Po objasnění pojmu „sdílená ekonomika“ necelá pětina (18 procent) uvádí, že něco tímto způsobem již sdílela, jde zejména o mladé lidi ve věku 15 až 29 let. Jednalo se nejčastěji o sdílení automobilu v rámci spolujízdy nebo o pronájem bytu, pokoje či rekreačního objektu. Dále o půjčování nářadí nebo i peněz. Se sdílením ubytování mají největší zkušenost Pražané, nářadí sdílejí lidé středního věku (30 až 44 let) a půjčení peněz uvádějí lidé bez maturity. Zapojení do nějakého projektu sdílené ekonomiky si dovede představit více než polovina (57 procent) dotázaných, častěji vysokoškoláci a obyvatelé velkých měst. V úvahu připadá opět spolujízda, ubytování a nářadí. Většina zájemců připouští jak poskytnutí, tak i využití těchto služeb (54 procent), ostatní by byli spíše poskytovateli (29 procent) než příjemci (17 procent).

Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist