Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Miroslav Bukva: Praze chybí pořádné kongresové centrum

Vysočanský Clarion Congress Hotel dlouhodobě hostí Retail Summit a na podzim se do něj vrátí i oborová konference Forum Media. V konkurenci velkých korporátních kongresů, které se v hotelu střídají v týdenním rytmu, jsou to však „malé akce“. Miroslav Bukva, který řídí „svůj“ hotel osm let, hodnotí příjmy plynoucí z kongresového průmyslu jako rok od roku lepší. Rezervy spatřuje zejména v otázce podpory kongresového a incentivního cestovního ruchu ze strany státních institucí.

Mnozí hoteliéři nemohou přijít na jméno portálu Airbnb. Ovlivňuje jeho úspěch i segment kongresové turistiky?

Určitě ne v takové míře jako u „leisure“ cestovního ruchu, nicméně určitý vliv cítíme. Pokud pořádáme kongres pro 800 lidí ze zahraničí a u nás se jich ubytují dvě stovky, tak kde jsou pak ti ostatní? Airbnb na počátku tvrdili, že jen chtějí doplnit hotelové kapacity, ale to už jim dnes málokdo může věřit. Když se podíváte na mapu Prahy, kolik tady mají ubytovacích kapacit navzdory velkému počtu hotelů, je to jasné. Třeba tady ve Vysočanech mají spoustu míst, ale to snad trošku, soudím, souvisí s blízkostí O2 areny, kde se koná spousta koncertů.

Reklama
MMcite

A různé rezervační systémy jako Booking.com pro vás představují nějaké konkurenční riziko?

Záleží, přes jaký kanál hotel přijímá rezervace. Úplně se jim nevyhýbáme, ale preferujeme vlastní on-line rezervační web. Účastníci kongresu při registraci dostanou heslo a s ním již při rezervaci míst u nás získávají slevy. Poučili jsme se z počátečních chyb, kdy jsme během kongresu zaplnili třeba jen 90 pokojů při účasti 800 osob, protože jsme je nabízeli za 150 eur a nově otevřený hotel Jurys Inn měl zaváděcí cenu 40 eur za noc. Pak se lidem vyplatilo popojet si těch pár stranic metrem. Nasadili jsme proto nabídky typu early birds, 100 eur za včasnou rezervaci, a pak s vyšší obsazeností hotelu postupně zdražujeme.

Jaký je v rámci obsazenosti Clarionu poměr účastníků kongresu vs. běžných turistů?

Zaměřujeme se přece jen více na korporátní segment, takže tržby za ubytování a tržby za stravování a další služby u nás činí tak 50 : 50. V našich dalších Clarion hotelech, kde převažují běžní turisté, představují tržby za ubytování 80 až 90 procent, některé hotely si dokonce stravování outsourcují, restaurace pronajímají. Podle našich analýz jsou ve vysočanském Clarionu tržby na hlavu z korporátního byznysu na čtyřnásobné úrovni oproti tržbám z leisure segmentu.

Slouží vám k propagaci značky Clarion i sociální sítě?

Využíváme jich jako marketingového nástroje pro zjišťování zpětné vazby. Při registraci sice dostáváme od ubytovaných hostů e-mail, na který posíláme dotazníky, spousta hostů se ale vyjadřuje k úrovni hotelů sama od sebe na různých portálech nebo právě na našem facebookovém profilu. V rámci propagace ho samozřejmě využíváme jako komunikační kanál o novinkách, které se právě dějí v hotelu. Navíc i na Facebooku máme možnost přímé rezervace ubytování, i když tento prodejní kanál je v tomto případě spíše okrajový s minimální konverzí.

Kolik kongresů a konferencí u vás za rok proběhne a které segmenty firem nejčastěji kalendář akcí plní?

Přesný počet vám teď neřeknu, menších akcí u nás probíhá mnoho, větší kongresy máme tak tři až čtyři měsíčně. Loni v červnu jsme dosáhli skvělých výsledků, kdy jeden kongres v kalendáři následoval další. Tradičně největší eventy pořádají společnosti ze segmentů farmacie, informační technologie a telco, banky a pojišťovny, auto-moto segment, stavebnictví a doprava.

Mění se v průběhu posledních let nároky na skladbu cateringu?

Snažíme se zpestřit nabídku i prezentaci cateringu, když máme čtyřdenní kongres, nemůžeme během přestávek na kávu nabízet stále totéž. V Praze je situace poměrně stabilizovaná, změny probíhaly spíše v regionech, kde nebyli zákazníci zvyklí na mezinárodní trendy, například různé kanapky a podobně, a očekávali třeba klasické chlebíčky. Nabídka cateringu se tedy ubírá směrem k bite size, nikdo z návštěvníků nemá čas ani prostor zaplnit se svíčkovou se šesti.

Daří se Praze v konkurenci dalších měst v kongresové turistice?

Od krize v letech 2008-2009 se jí daří stále lépe. Rozhodujícím faktorem přinášejícím výhody Praze byla loni a bude i letos bezpečnost. Náš hotel ale nesoutěží s dalšími kongresovými hotely v Praze, spíše s těmi zahraničními, jde tedy spíše o destinační konkurenční boj než o cokoliv jiného. U nás si velké korporace buď v rámci globálních smluv rezervují Hilton, nebo jdou k nám. Donedávna nám třeba hodně konkuroval Istanbul, kde vyrostl velký kongresový hotel, ale vzhledem k bezpečnostní situaci tomu tak již není. Loni jsme na poslední chvíli, což je pro nás čtyři měsíce před konáním akce, zařazovali do kalendáře konferenci jedné americké firmy, která se k nám přesunula z Bruselu. Většinou eventové agentury a organizátoři kongresů poptávají v našem regionu vedle Prahy Vídeň a Budapešť. V Praze se mnohé změnilo k lepšímu, ale stále zde v podpoře kongresového průmyslu vidím obrovské rezervy.

V čem konkrétně?

V podpoře našeho oboru jako takového, a nemyslím tím jen finance. Podle dat KPMG přináší cestovní ruch České republice 35 miliard ročně, ale stát dál do cestovního ruchu investuje pouze zlomek této částky. V listopadu 2017 se u nás bude konat setkání profesionálů v konferenčním a kongresovém byznysu ICCA. Štafetu přebíráme po Borneu, kde když kongres chystali, dostali všelijaké záruky svých ministrů. Nás tehdy podpořil jen primátor Tomáš Hudeček, ale jinak zde podpora ze strany státu a samosprávy stále chybí. A je třeba zmínit i absenci pořádného kongresového centra s ubytovacími kapacitami. Kongresové centrum na Vyšehradě sice čekají stavební úpravy a rozšíření, ale jeho parametry ani tak neodpovídají současným požadavkům na velké mezinárodní akce.

Miroslav Bukva

Ředitel vysočanského Clarion Congress Hotelu Miroslav Bukva je z velké části svého profesního života hoteliérem. Začínal v roce 1995 jako front desk manager v Hotelu Hilton Worldwide v Praze, poté vystřídal různé vyšší posty v hotelech InterContinental Hotels Group a Vienna International Hotelmanagement AG. Před nástupem do Clarionu šéfoval tři roky Mamaison Riverside Hotelu v Praze. Je členem představenstva Prague Convention Bureau: „Nepamatuji si, že by kdy na naše setkání přišel zástupce magistrátu či Ministerstva pro místní rozvoj,“ dodává hoteliér k tématu státní podpory kongresové turistiky.

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)