Jak zákazníky nebo uživatele aplikací a webů lépe zapojit a motivovat je k aktivitě? Cestou může být gamifikace, která aplikuje herní mechaniky v neherním prostředí, třeba i v tom marketingovém.
Z reklamy, komplexní zprávy nebo klientského procesu totiž šikovný designér může vytvořit hru, kterou si klient s chutí zahraje a bude se k ní dlouhodobě vracet. Důležité je uživatele vyzvat k nějakému zábavnému úkolu a následně jej kontinuálně odměňovat za jeho splnění.
Kromě zobrazeného postupu, který lidi motivuje k další aktivitě, pak mohou být odměnou i reálné benefity, třeba zákaznické body. „Věda o herním designu nám poskytuje celé vesmíry způsobů, jak člověka zabavit,“ říká Tomáš Hrábek, kreativní stratég z agentury Symbio.
Herní design často pokulhává
„Když vidím pokusy o gamifikování, často to jsou jen bodovací systémy, odznaky a jiné mechanismy,“ podotýká Tomáš Hrábek a dodává, že ačkoliv tyto atributy herního designu přinášejí do poskytovaných služeb určitou formu motivace, hluboce nepohltí. „Bodíky, progress bary a odznaky by měly být pouze kořením gamifikačních systémů,“ vysvětluje kreativní stratég. Prim tak musí hrát zábavnost samotné hry.
Další překážkou je také podle Hrábka to, že se na daný segment nespecializuje dostatek marketingových specialistů. Gamifikace je přitom klienty často poptávanou složkou digitální komunikace.
Pokémon Go od Nintenda dotáhl gamifikaci k dokonalosti. Hra kromě šikovného obchodního modelu postaveného na mikrotransakcích láká lidi na určitá místa. Aplikaci tak využívají ve své komunikaci třeba nákupní centra.
Foto: Shutterstock