Do e-mail marketingu patří newslettery, cross-selly, reaktivační zprávy, potvrzovací zprávy. Příjemci mohou ve svých schránkách najít i sdělení na podporu brandu.
Tato forma propagace přináší firmě řadu výhod. „Efekt kampaně se projeví téměř okamžitě po odeslání a její výsledky lze velmi dobře měřit. E-mailing také umožňuje automatizaci a personalizaci nabídky,“ jmenuje Kateřina Smotlachová, brand ambasadorka e-mailingového nástroje Mailkit.
Podle ní jsou plně automatizované a personalizované e-maily v současnosti spíš nutností než moderním trendem, pokud chce společnost dělat e-mail marketing efektivně.
Za aktuální trend považuje rozdělení příjemců reklamních e-mailů podle takzvaného engagement score neboli segmentování podle zájmů o zasílané e-maily. Použití této metriky může pozitivně ovlivnit návratnost investic do e-mailového marketingu.
Za nevýhodu e-mail marketingu naopak Smotlachová považuje náročnost na přípravu dat, chybějící know-how a nedostatek odborníků.
Další věcí, se kterou se musí marketéři potýkat, je potlačování reklamních sdělení e-mailovými klienty Seznamem a Gmailem řazením do složky určené pro reklamní sdělení, která se nachází mimo běžnou poštu příjemce.
Nedělejte e-mailing, protože musíte
Prvním krokem, jak začít s e-mail marketingem, by měla být jednoduchá definice toho, proč firma chce e-mailing realizovat a jaký by měl být jeho měřitelný přínos.
„Není pro firmu nic horšího než začít s e-mail marketingem, protože má pocit, že by měla,“ tvrdí Filip Mejzlík, business development manager agentury VIVmail, specializující se na e-mailing.
Alfou a omegou úspěchu je podle něj kvalitní databáze kontaktů, na kterou chcete sdělení odesílat. Čím jsou starší, tím je větší pravděpodobnost, že kampaně nebudou úspěšné. Firmám, které nemají dostatek kvalitních kontaktů, radí Mejzlík začít sbírat kontakty na svém webu.
Až v další fázi doporučuje řešit samotnou formu posílání a obsah, který bude rozesílat. Až naposled by firma měla hledat technické řešení pro realizaci e-mailingu.
Je důležité nezapomínat, že nedílnou součástí e-mail marketingu je dodržování zákonných povinností. Odesílatel musí své odesílané e-maily označit faktem, že se jedná o obchodní sdělení, a zřetelně identifikovat, kdo zprávu odesílá. Také je nezbytné mít dobře viditelný platný odkaz nebo kontakt k odhlášení z rozesílky. Vedle zákonných povinností existují technické parametry, které vyžadují samotní e-mailoví klienti, jako jsou Seznam, Google a Centrum.