Spolupráce s influencery se stala pro spoustu firem denním chlebem. Z prvotního boomu krystalizují první úspěchy i hluboké pády. Proč mnohé spolupráce končí fiaskem? Často jde pouze o důsledek špatné komunikace s influencery. Dovolím si za sebe a své kolegy uvést pár doporučení, o kterých jsem mluvil na nedávné přednášce s agenturou 2Fresh.
V první řadě si firmy často myslí, že jsou youtubeři hloupí, a tak s nimi i jednají. Není na škodu projevit trochu respektu k práci a povaze člověka, kterého oslovují. Nejde je chápat jen jako „děti, které dělají hlouposti na internetu“. Spolupráce založená na takovém vztahu nemůže nikdy fungovat.
Problematická bývá i samotná nabídka spolupráce. Často dostávám e-maily s tristním obsahem: nekonkrétní věci, bez čísel a nastínění konceptu, jen hromadnou zprávu pro více influencerů najednou. Pokud máte o youtubera zájem, je třeba si stanovit, jaká bude jeho úloha a co od něho požadujete, stejně jako kolik peněz chcete do spolupráce investovat. Jinak je to ztráta času pro obě strany.
Nebojte se youtubera zeptat na názor. Influencer umí být kreativní, je to jeho práce, především ale zná své publikum a jeho potřeby.
Čím jasnější bude nastavení cílů, tím lepší bude konečný výsledek. Nechtějte ale po influencerech nemožné, netlačte je k bezmeznému vychvalování vašeho produktu, jinak to nakonec může vyvolat problémy pro obě strany. Diváci oceňují upřímnost a autenticitu, takže jakýkoliv produkt nebo služba může mít u diváků úspěch, ovšem jen v případě vhodné komunikace.
Nezapomeňte ani na budování osobních vztahů, nespoléhejte se pouze na e-mailovou komunikaci. Když influenceři získají pocit, že jsou součástí týmu, jejich práce bude kvalitnější a dají si více záležet na dotahování vašich cílů.
Když bych to měl shrnout do jediné rady, přistupujte k influencerům jako k sobě rovným kolegům. S nimi přece také spolupracujete, osobně se potkáváte, ptáte se jich na názor a snažíte se dohromady dosáhnout kvalitních výsledků.
Adam Richtr alias NejFake, youtuber