Nejoblíbenějším obchodníkem mezi českými zákazníky se počtvrté v řadě stala Ikea. Švédský řetězec s nábytkem se minulý týden stal absolutním vítězem čtrnáctého ročníku soutěže Obchodník roku. Dalšími vítězi v oborových kategoriích byly například Kaufland, Deichmann, Alza nebo Tank ONO.
Výsledky vzešly z rozsáhlého průzkumu agentury GfK. Hodnotila se při něm spontánní znalost značky („top of mind“), zda v obchodě respondenti nakupují, jak často a jak jsou spokojeni se sortimentem, kvalitou a přehledností nabídky.
Zákazníci zároveň v internetovém a mobilním hlasování rozhodli o držiteli Ceny veřejnosti. Největší podporu u hlasujících měl Lidl. S počtem 66 475 hlasů porazil druhou Ikeu a třetí Tetu. Celkově letos odevzdalo svůj hlas 114 072 spotřebitelů.
Svaz obchodu a cestovního ruchu také vyhlásil Osobnost českého obchodu. Toto ocenění získává člověk, který podle organizátorů „výjimečným a pozitivním způsobem ovlivnil sektor obchodu či jeho část“. Vítězem se stal Aleš Zavoral, zakladatel společnosti Alza.
Italský sýrový byznys z Moravy
Přes tisíc účastníků konference Retail Summit zároveň rozhodlo, že výroční cenu za nejlepší zákaznický zážitek získají prodejny La Formaggeria Gran Moravia. Rodinná sýrárna z Litovle je největším světovým výrobcem parmezánu a její koncept stylově zařízených obchodů podporuje smyslový zážitek z nákupu sýrů.
„Proč Italové vyrábějí sýry na Moravě? Protože spolu jsme fantastičtí,“ řekl ve své prezentaci majitel Roberto Brazzale. Jak vysvětlil, prodejny budoval podle jednoduchého principu: díval se očima zákazníka a přemýšlel, jak mu zpříjemnit nákup.
„Láska k Česku, jeho lidem, historii a kultuře mě přivedla k projektu propojení české a italské kultury tak, aby se z každodenního nákupu potravin stal svátek pro zákazníky každého věku,“ podotkl Brazzale. „Ani na to nepotřebuju iPhone,“ pobavil publikum v narážce na předchozí debaty o důležitosti nových technologií a sbírání dat v obchodě.
Spolupráce sýrárny Brazzale Moravia s vlastním řetězcem prodejen umožňuje nabízet zákazníkům denně čerstvé mléčné výrobky dodávané přímo z litovelské sýrárny a také kompletní sortiment italských potravin.
Personál prochází pravidelným školením přímo v Itálii, a proto může zákazníkům poskytovat odborné a kvalifikované informace o původu výrobků a jejich správném použití, tipy na recepty, možné kombinace výrobků i další doporučení.
Konkurenty litovelské sýrárny byly ve finále Lidl (nominovaný za nový koncept prodejen) a Globus (navržený za přepracovanou podobu obchodu s restaurací na pražském Zličíně). Sýrárna je při hlasování publika suverénně porazila, vybrala ji naprostá většina účastníků Retail Summitu.
Princip výběru vítěze kategorie je tříkolový. Kombinuje expertní názor a volby profesionálů z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace kandidátů ze strany členů expertního týmu a na základě hlasování byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. Právě o nich pak hlasovali návštěvníci Retail Summitu.
Vítězové Obchodníka roku si převzali ceny na slavnostním večeru po skončení Retail Summitu.
Foto: Martin Šlechta