Kreativita v reklamě chce kuráž. Netradiční myšlenky a přístupy současně zvyšují riziko, že kampaň bude nakonec propadák. Úspěšné inovativní počiny ale nakonec vyčnívají nad ostatními a sbírají ceny. To byla ústřední myšlenka, která se linula konferencí Creativity Booster, jež do našeho hlavního města přivedla některé z porotců loňského ročníku největšího reklamního festivalu Cannes Lions.
„Kreativita je hodnota a značky vědí, že se vyplatí do ní investovat,“ upozornil Rob Dembitz, ředitel korporátního rozvoje festivalu Cannes Lions. Dodal také, že dnes je standard kreativity velmi vysoko.
„Přihlášené kampaně mají pouze 0,007procentní šanci získat Grand Prix,“ poukázal také. Není ovšem pravda, že vyhrávají jen nákladné kampaně, neexistuje korelace mezi mediálním rozpočtem a úspěchem v soutěži. Velký mediální budget kampaním prorazit nepomůže.
Technologie jen doplní nápad
„Úspěch začíná tím, že klient důvěřuje svojí agentuře. Pokud se do soutěže přihlásí příspěvek, jenž vznikl v kooperaci agentury a klienta, kteří jsou spolu více než 10 let, získávají dvakrát více lvů,“ prozradil Dembitz. A na závěr svého vystoupení potvrdil, že nejdůležitější je pořád dobrý nápad, protože „technologie mohou k získání hlavního ocenění pouze pomoci“.
V tom se s ním shodla i porotkyně v kategorii Inovace v digitálu Kelsie Van Demanová, která zdůraznila, že úspěšné kampaně by měly mít technologický základ, ale technologie za nimi by měla být „neviditelná“.
Příkladem jedné takové kampaně je projekt švédského Úřadu na podporu cestovního ruchu s názvem Švédské číslo. Lidé z celého světa mohli vytočit číslo, které je spojilo s náhodným Švédem, včetně premiéra. Exekuce projektu byla mimořádně náročná, což ale volající nepoznal.
Další kampaní, která vyčnívala nad ostatními, byl počin amerického deníku New York Times, který umožnil milionu svých předplatitelů sledovat příběh tří dětí z Jižního Súdánu, Libanonu a Ukrajiny. Čtenáři tento projekt s hashtagem #NYTVR mohutně sdíleli na sociálních sítích. Současně se jednalo o názornou ukázku toho, že i novinařina se bude dál vyvíjet směrem k virtuální realitě.
Konference Creativity Booster byla součástí akce Cannes in Prague, kterou spolupořádaly společnost Lionhearted a agentura AdHackers.
Předplatitelé novin New York Times mohli zhlédnout film The Displaced, který pojednával o třech dětech v uprchlické krizi.
Foto: Cannes Lions