Uživatelsky přívětivá a atraktivní firemní prezentace na webu nebo přehledný e-shop jsou dnes povinnou součástí úspěšného podnikání a marketingové strategie. Návštěvník musí být spokojený, jinak z webu rychle odejde. Optimalizaci takových aspektů stránek nabízí disciplína uživatelského zážitku neboli user experience.
Pokud ale web neplní stanovený cíl, mělo by to být impulzem k analýze, jak se uživatel na webu cítí. „UX dělá web přitažlivějším a dokáže v návštěvnících vyvolat ty správné emoce, které mohou být klíčovým faktorem rozhodujícím o konverzi,“ vysvětluje Radek Mikulka, brand manažer a specialista na digitální marketing v agentuře Dobrý web.
Správně designovaný web má navíc pozitivní přínosy pro návštěvníka i provozovatele. Stránka, která je přehledná a nabízí dostatek informací poutavým způsobem, může třeba minimalizovat náklady na zákaznickou podporu a zvyšuje věrnost zákazníků.
Běh na dlouhou trať
Čím dříve s UX začnete, tím lépe. Můžete se vyvarovat rozsáhlých zásahů do podoby stránek. Nejedná se však o krátkodobou záležitost. „Proces zlepšení UX, stejně jako jiné fáze vývoje webu, si žádá svůj čas a peníze,“ podotýká Radek Mikulka a dodává, že výhody plynoucí z dobře připraveného webu by se pak měly jako investice vrátit.
Díky uživatelskému testování se dá odhalit mnohé. Třeba proč web neplní své cíle nebo proč nedochází ke konverzi. UX tyto nedostatky dokáže napravit.
Foto: Shutterstock