Tomáš Novotný je autorem konceptu, scenáristou i režisérem propagačního spotu pro ministerstvo zahraničí s názvem Česko tvoří skvělí lidé. V pěti minutách má video ukázat přednosti a krásy naší země. Snaží se ale vyhýbat lakonickému označení „reklama na Česko“. „V reklamě všichni vidí vztah k penězům, takové označení je zavádějící. Má to blíž ke krátkému filmu,“ vysvětluje autor.
Jste známý zejména díky své historii moderátora v rádiu a baviče. Propagace Česka je ale něco úplně jiného. Co vás k tomu přivedlo?
Před zhruba třemi lety jsem se stáhl do ústraní. Opustil jsem veřejný prostor a showbyznys jsem nechal za sebou. Cítil jsem, že potřebuji směřovat jinam. Byl to takový restart. Mediální prostředí si ale pro mě vždycky nějak přijde. Oslovila mě produkční agentura The Company, která se účastnila výběrového řízení tvorby propagačního spotu pro Českou republiku. Napsal jsem pro ně koncept, námět a bodový scénář. Z řady nabídek si ministerstvo zahraničních věcí vybralo právě nás. Nakonec jsem to i režíroval.
V čem se tento spot liší od typické komerční tvorby?
Propagujeme, odkud jsme a čím jsme. Nejsme uvázaní k jednomu produktu. Tohle je něco, co má přiblížit naši zemi zahraničnímu publiku. Navíc jsem se s tím snadno ztotožnil. Rád cestuji, a když se bavím s cizinci, sám vlastně propaguji Česko. Jejich představy o naší zemi se pak snažím uvádět do reality. Lidé se rychleji dozvědí, že se tu neprohání žigulíky a chlapi v teplákovkách s pistolí za pasem (směje se), ale že Česko tvoří skvělí lidé.
Co bylo hlavním bodem zadání?
Zadáním bylo, že video mají vidět lidé, kteří o Česku mají malé nebo žádné povědomí. Účelem videa je primárně reprezentovat Česko na zahraničních a obchodních misích, což se mu daří skvěle. Ukazujeme tak například naši krajinu, zemědělství, hudbu, kulturu, technologie, sport, pivo a víno. Má to divákovi nabídnout základní povědomí o naší zemi. Navíc to muselo být srozumitelné pro jakoukoliv kulturu.
Podle čeho jste do spotu vybírali prezentované lidi a řemesla?
To rozhodnutí, kdo tam bude a nebude, je nesmírně komplikované. Snažil jsem se, aby tam byly zásadní obory, které jsou spojené s naší historií a jsou pro nás význačné.
Jaké jsou na spot ohlasy?
Ohlasy jsou pozitivní a samozřejmě vím i o těch negativních. Ty mi jsou úplně jedno, s výjimkou toho, pokud přichází od kovaných odborníků. A od těch žádné negativní ohlasy nepřišly. Kovaný odborník si totiž uvědomuje, jak těžké je natočit takovou věc a kolika požadavkům musí video vyhovovat. Při premiéře propagačního spotu, kde bylo zhruba 300 největších českých exportérů a zástupci naší vlády, sklidilo dílo potlesk. Jsem za to šťastný.
Lidé vám vytýkali, že jste ve videu nepoužili český klavír. Co si o tom myslíte?
Našel jsem sál s tím nejkvalitnějším nástrojem pro nejkvalitnějšího interpreta, kterým byl klavírní virtuos Ivo Kahánek. Přesně tak, jak jsem to potřeboval. Museli jsme brát v potaz i technické specifikace záběru. Vybírali jsme to třeba podle světelnosti sálu. Chtěl jsem, aby místnost byla vzdušná a s kulatými okny. Takový sál jsem našel na HAMU. Jaký tam mají klavír, je spíš otázka pro ně.
Nastaly při natáčení komplikace?
Největší komplikace nám přinesla matka příroda. Můžete si tisíckrát naplánovat, kde a v jaký den budete točit nebo že chcete mít v záběru krásný východ slunce nad Karlštejnem. Když vám ale počasí nadělí déšť, tak s tím neuděláte nic. To každý filmař zná. Zásadní komplikace ale nenastaly, všechno bylo perfektně produkované.
Využili jste při natáčení nějaké netradiční postupy?
Točili jsme nejmodernější dostupnou technikou v rozlišení 4K. Použili jsme věci jako letecké záběry, kamerové jízdy a podobně. Dnes je to poměrně standardní záležitost. Samozřejmě můžete využít netradiční kamery, dynamické střihy a podobně. Aby ale to video fungovalo třeba na letišti, kde bude na obrazovce bez hudebního podkresu a zvuku, musí to vypadat jinak.
Mají po tomto klipu firmy větší zájem o spolupráci?
Já tohle ve skutečnosti dělám poměrně dlouho, ale pod pseudonymy. Spousta lidí mě má bohužel zaškatulkovaného jako toho, který chodil s modelkou Helenou Houdovou a byl v bulváru. Podobně to měl třeba i Sagvan Tofi. Lidé ho měli zažitého jako mrtvou hvězdu dvou filmových hitů. Přitom to je člověk, který pod pseudonymem natočil celou řadu reklam. Tyhle předsudky hrají bohužel velkou roli při výběrových řízeních.
Tomáš Novotný, režisér a scenárista
Původním povoláním je učitel. Kariéru začal jako produkční v mediální agentuře. Krátce si vyzkoušel pozici kameramana ve Spojených státech. Po návratu do Česka následovalo angažmá moderátora pořadů v rádiích a televizích. Pět let moderoval pořad Automotostyl na ČT a tři roky působil ve Snídani s Novou. Jako jeden z prvních redaktorů byl u založení Stream.cz. Po třech letech v ústraní se vrátil do Česka a jeho koncept propagačního spotu vyhrál tendr ministerstva zahraničí.
„Jsem hrdý na to, že jsem Čech. Při natáčení jsem si sám uvědomil, jak skvělá země je Česko,“ říká režisér a scenárista reprezentačního spotu Tomáš Novotný.
Foto: Lukáš Bíba