PPC reklama pochází ze slovního spojení pay-per-click, v překladu platba za klik. Její nejstarší formou je reklama ve vyhledávání, u nás nejčastěji ve vyhledávačích Google a Seznam.cz. Původní koncept se ale v současnosti rozrůstá do mnoha forem. Dá se sem také zařadit bannerová reklama v obsahové síti, spadá sem i videoreklama na YouTube nebo reklama na Facebooku.
Největší výhodou tohoto reklamního formátu je možnost přesného zacílení na vyhledávané slovo a lokalitu a kontrola návratnosti investovaných prostředků. Kampaně lze také podle aktuální potřeby zapínat a vypínat. Navíc tímto reklamním formátem oslovujete ty, kteří právě řeší nějakou potřebu.
Nevýhodou naopak je, že tento reklamní formát může využít prakticky každý, takže je daleko těžší se prosadit. Jednou z cest je vytvářet reklamy co nejrelevantnější k vybranému klíčovému slovu.
„Reklama ve vyhledávání není vhodná pro novinky na trhu, protože lidé netuší, že by je měli hledat,“ míní Robert Štípek, ředitel agentury Kofein.
„PPC reklama není všemocná. Je skvělá pro výkonové kampaně. Málokdy ale zajistí růst neplacené návštěvnosti a povědomí o značce,“ podotýká Libor Začal, manažer výkonnostního marketingu ve finančním supermarketu Ušetřeno.cz. „Pokud chcete s PPC reklamou začít, doporučuji si nechat alespoň ze začátku poradit od odborníka.“ Správa PPC systémů je totiž složitá a je potřeba si zvolit správnou strategii.
Podle Roberta Štípka se 60 procent vyhledávání na českém internetu uskuteční na Googlu, 40 procent na Seznamu. Proto je dobré Seznam nepřehlížet a inzerovat i na něm.
Foto: Google