Stejně jako v Česku i na Slovensku v PR branži rostou nároky na kvalitu klientského obsahu, protože produktové zprávy – pokud jim rovnou nekončí ve spamu – novináři hází obratem do koše.
Na obou trzích dobře fungují storytelling, využívání influencerů a ambasadorů. Jistě, spolupráce s youtubery někdy připomíná babysitting nebo hru na schovávanou, přináší ale skvělé výsledky. Jejich publikum je tak velké a tak věrné, že jeden product placement v jejich videu – či postu na Facebooku nebo Instagramu – často přinese značce víc než měsíční obíhání médií s komerčním poselstvím.
A ne, youtubeři nejsou jenom pro děti. Na Slovensku jako youtubeři a social influenceři pro „starší“ publikum fungují i některé celebrity, třeba tanečník Laci Strike, herečka a moderátorka Kristína Farkašová nebo moderátor Sajfa.
Nálety neprofesionálních agentur
Jaké jsou tedy zásadní rozdíly mezi českým a slovenským PR? Čeští novináři jsou mnohem více proaktivní, přichází i se svými tématy a jsou víc otevření spolupráci. Možná to souvisí s větším počtem médií v ČR, velikostí redakcí i s objemem času na zpracování témat.
Na Slovensku má na vztah s novináři vliv i jejich velmi negativní vnímání oboru PR. Jméno branže poškodily agentury, které namísto personalizované komunikace s novináři volí plošné rozesílání informací i na ty, kteří se tématu vůbec nevěnují.
Někdy je to nezkušeností juniorů, jindy i důsledkem snahy získat klienta za jakoukoliv cenu na úkor kvality témat i mediální komunikace. Část novinářů, zejména ekonomických a zpravodajských, každopádně PR agentury považuje za zbytečný prostředek v komunikačním řetězci.
Snažíme se tedy vztah s novináři napravit, a to třeba již zmíněnou komunikací zajímavých příběhů a ambasadorů. Stále objevujeme nové způsoby, jak se do médií dostat bez rozesílání nudných tiskových zpráv.
Trendem v této oblasti je třeba mediální solidarita s jinou značkou přinášející vlastní publicitu. V Česku je dobrým příkladem nedávná kauza černošského modela v letáku Lidlu a pohotové reakce ostatních značek. Na Slovensku zase v létě rezonoval případ cizrnové pomazánky Alfa Bio, ze které se málem otrávil jeden z konzumentů. Dvacet let budovanou rodinnou firmu to málem položilo, mobilní operátor O2 ovšem našel odvahu a firmu komunikačně podpořil, čímž sám získal velké sympatie.
To je cesta, jak lze prostřednictvím komunikace na sociálních sítích získat prostor i v tradičních médiích, a další příklad toho, jak se stírají hranice mezi marketingem, on-linem, sociálními médii a PR.
Autor je managing directorem PR.Konektoru na Slovensku.