Roste hromada informací o každém kliku on-line, platebních transakcích, pohyb monitorují kamery a geolokační zařízení. Pasivní sběr dat roste, technologie zaznamená spolehlivěji než lidská paměť, kde jsme včera byli a co jsme dělali. Lidský život je do velkého detailu datafikovaný. Obchod s informacemi a daty zdárně sílí. Informace mohou zpřesnit cílení obchodních nabídek, zefektivnit reklamu, zlepšit a zlevnit řízení zákaznických procesů. Mnohé aplikace jsou zdarma a uživatelé více či méně vědí, že protihodnotou, kterou platí za užití těchto služeb, jsou právě data. Podrobné podmínky čte málokdo. Výzkumníci z York University nedávno dokončili experiment. Testovali, do jaké míry lidé čtou podmínky smluv a informace o ochraně osobních údajů při registraci. Založili fiktivní sociální síť Name drop. V podmínkách registrace uvedli, že registrovaný souhlasí s tím, že jako platbu za užití služby se vzdá svého prvorozeného dítěte. Ze vzorku 500 lidí protestoval jeden účastník.
V nedávné době chodil prodávat balíky dat velký manažer od ještě většího mobilního operátora a firemním zákazníkům (snad žertem) vyprávěl, že jsou schopni zjistit, zda má uživatel milenku, protože se pravidelně zdržuje večer na určité adrese. Z toho mrazí. Pokud organizace nebudou schopny držet se základních etických pravidel, jasně sdělit, jak využijí data spotřebitelů a s kým je budou sdílet, riskují, že vztah spotřebitelů se značkou bude poškozen.
Výzkum trhu má dlouhodobou tradici ochrany respondentů. Seberegulace stojí na přiměřeném, informovaném, férovém užití údajů a anonymizaci informací. Výzkumné agentury respektují ESOMAR Kodex a připravují se na uzpůsobení svých procesů novému nařízení EU 216/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů. Užití dat bude však vždy podmíněno křehkou důvěrou uživatelů v to, že firmy jejich data nezneužijí. Ta důvěra je však udržována či narušována všemi subjekty, které data získávají a dále s nimi pracují. A obecná seberegulační platforma nám v ČR chybí.
Hana Huntová, výkonná ředitelka, SIMAR