Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Motorismus má (ne)věrné čtenáře

Krásné a kvalitní automobily mohou být snem každého čtenáře. Motoristické časopisy ho právě k takovým snům přibližují. Pozice, ve které tyto magazíny jsou, však není úplně růžová.

Pokud porovnáme dostupná data z ABC ČR, prodaný náklad motoristických titulů od roku 2007 soustavně klesal. Některé tituly své čtenáře zpět nezískaly, změnily svou periodicitu, případně zcela zanikly jako třeba magazíny Formule & motorsport nebo Supermoto. Najdou se však i takové, které navzdory očekáváním znovu navyšují počet prodaných kusů.

Spojitost můžeme nalézt i v ekonomické krizi. Na ekonomickou situaci samozřejmě reagovali i výrobci aut. „Automobilky v té době začaly šetřit a dostaly omezením inzerce pod tlak i tisk,“ vysvětluje tehdejší problémy Zbyšek Pechr, šéfredaktor nejčtenějšího motoristického týdeníku Svět motorů. Následky cenové spirály, která tlačila ceny inzercí dolů, jsou podle něj znát i dnes, i když jsou automobilky často v historicky největším zisku. Z hlediska nabízeného reklamního prostoru navíc magazínům přibyl nový konkurent, kterým jsou například youtubeři propagující různé značky – a stále častěji i auta.

Reklama
ČEZ

Retro, které funguje

Časopis Svět motorů, který v Česku vychází 70 let, pokles čtenosti a prodejů v krizových letech pocítil také. Dokázal si však vydobýt velkou část svých čtenářů a prodejů zpět, což můžeme v prostředí oborových magazínů pokládat za raritu. „Věrní čtenáři jsou naší největší předností,“ podotýká šéfredaktor dnes již mezigeneračního magazínu.

Časopis za poslední roky překvapivě neprošel žádnou výraznou grafickou úpravou nebo redesignem. „Nejsme nositelem té nejpokročilejší grafiky. Chceme ale, aby byl Svět motorů rozeznatelný na stáncích,“ dodává Pechr. Úpravy z posledních let se tak týkají zejména podoby rubrik. „Chceme pro čtenáře zachovat charakter časopisu,“ vysvětluje Pechr. Změny v podobě nabízeného obsahu prý redakce ani svým čtenářům neohlašuje. Právě zažitá podoba a minimum změn je něco, co podle něj mají čtenáři v tomto případě rádi.

„Prioritou je pro nás tištěný obsah, web a Facebook využíváme spíš jako podporu. Naše aktivity na sítích nejsou přehnané,“ říká Pechr a dodává, že za jedno z důležitých kritérií úspěchu pokládá pestrost magazínu. Kromě aut se soustřeďuje i na dopravu, silnice, technologie nebo právní otázky tížící řidiče. „Díváme se na svět zpoza volantu,“ uzavírá Pechr.

Motorismus se v Česku těší novinářské pozornosti. Zájem je třeba o rallye ve Zlíně.
Foto: Matej Slávik

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)