Milovníci internetových aférek dostali dárek necelý týden před Štědrým dnem. Dění kolem údajné spolupráce youtuberů a dealera vozů BMW bavilo obyčejné lidi i marketingové odborníky až do Nového roku. Pravdy se jen tak nedopátráme. Něco si z toho odnést ale stejně můžeme…
První poučení zní „nepodceňujte youtubery“. Carrie Kirsten věnovala svému novému vozu dvě videa s celkovou sledovaností přes 900 tisíc. TVTwixx a Freescoot, které vypustily do světa mailovou korespondenci s úsměvnými podmínkami spolupráce, jsou dohromady za milionem zhlédnutí. K věci se vyjádřili i FattyPillow, jehož reakce měla 470 tisíc zhlédnutí, Peeetaaa s 255 tisíci zhlédnutí a řada dalších. Sledovanost těchto reakčních videí dělá další stovky tisíc zhlédnutí.
Češi mají aféry rádi a na sociálních sítích se jim daří. Aktuálně nikdo nedokáže říci, na čí straně je pravda. I přesto má spousta lidí jasno, jak to bylo doopravdy a kdo je ten špatný. Internetem se informace šíří závratnou rychlostí a uživatelé internetu inklinují ke stejně rychlým závěrům. Ze sociálních sítí pak kauza přešla do mainstreamových médií a z virtuálního prostoru i do reality.
Špatně vedená krizová komunikace ze strany dealera automobilů, který se k věci vyjadřoval jen minimálně, pak výše zmíněné rychlé úsudky jenom podpořila. Zasáhnout poté museli až odborníci, kteří na vlastní pěst hledali díry v prezentovaných důkazech. Jejich postřehy se však dostaly jen ke zlomku čtenářů, kteří se o věc zajímali hlouběji.
Dále: dealer rovná se značka. Ačkoliv se vše týkalo zaměstnance lokálního dealera německé automobilky, spousta lidí si mezi tyto dva subjekty dala rovnítko. Až bude BMW v budoucnosti řešit, kdo bude v ČR prodávat jejich vozy, divil bych se, kdyby na přetřes nepřišla i tahle vánoční aféra s youtubery. Prodeje asi neutrpí, ale prestiž ano.
Výsledné ztráty budou nakonec nulové. Veškeré dění může vypadat sebehůř, ale na celou kauzu se stejně za pár týdnů zapomene a prodeje značky to u nás výrazně neomezí. V tomto ohledu ještě není spotřebitelská angažovanost v Česku na úrovni té, kterou najdeme za oceánem, kde by podobné problémy mohly značce zlomit vaz.
Lukáš Bašta, head of content, The Hive