Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Film začíná nahrávat cestovnímu ruchu

Filmové kanceláře a komise jsou běžné po celém světě, jen v Evropě je jich víc než stovka. Jejich úkolem je přilákat natáčení a audiovizuální aktivity do svých teritorií. Snaží se zkvalitňovat podmínky pro natáčení, s produkcemi pracují dlouhodobě. To všechno s cílem maximálního užitku audiovizuální výroby pro daný region. Polopaticky řečeno, filmaři do míst, kde natáčejí, přinášejí nemalé finance, ať už formou zaměstnávání místních obyvatel, nebo využíváním služeb.

Cena pro „přátelské kanceláře“

V České republice si regiony potenciál audiovizuální produkce dlouho neuvědomovaly. Teprve když národní kancelář Czech Film Commission spojila síly s agenturou CzechTourism, která se v rámci svých aktivit zaměřila i na oblast filmového turismu, podařilo se v regionech vzbudit pozornost. První regionální filmové kanceláře začaly u nás vznikat na konci roku 2011. „Od samého začátku bylo a stále je třeba vysvětlovat přínosy audiovizuální produkce pro region, ale i poskytovat rady, jak filmaře do svého kraje lákat, jak s nimi nastavit spolupráci, jak postavit vhodnou nabídku a marketing své destinace. Těm nejaktivnějším udělujeme od roku 2014 cenu Film Friendly,“ vysvětluje Nela Cajthamlová, která má v Czech Film Commission na starosti komunikaci s regionálními partnery a jejich vzdělávání.

Lokální kontakty šetří peníze

Ač se filmové kanceláře v první řadě zaměřují na podporu regionu, ve svém důsledku jsou i vítaným přínosem pro filmaře. Pro štáb a produkci jsou prvním kontaktním místem, které doporučí lokace, ubytování a další služby v místě natáčení. „To, že producent co nejefektivněji využije místní infrastrukturu a služby, mu ve výsledku může ušetřit finance,“ uvádí Nela Cajthamlová.

Reklama
ČEZ

Současných osm filmových kanceláří funguje na úrovni krajů. V rámci krajského úřadu mají filmovou kancelář v Karlovarském a v Ústeckém kraji. Pod křídly krajských destinačních agentur funguje East Bohemia Film Office (pro oblast Pardubického a Královéhradeckého kraje), rozjíždí se filmová kancelář pro oblast Moravskoslezského kraje a Filmová kancelář Kraje Vysočina.

Rapl vzbudil zájem o Krušnohoří

Častou motivací regionálních úřadů k založení filmové kanceláře je možnost následného marketingu regionu prostřednictvím natočených filmů a seriálů. Jedním z aktuálních příkladů zdařilé propagace celého regionu i jeho specifických lokací je seriál Rapl, který se natáčel v Karlovarském kraji. „Projekt byl vizuálně propracovaný, naše lokace vypadaly na obrazovce velmi zajímavě. Jako kdyby hodně Čechů až teď objevilo kouzlo Krušných hor,“ dodává Petr Židlický z Filmové kanceláře Karlovarského kraje.

Pod městským informačním centrem funguje Liberec Film Office. Je aktivní druhým rokem a již se jí podařilo přilákat řadu českých a mezinárodních produkcí. Liberec je například jednou z českých lokací, na kterých se od srpna natáčí historický výpravný seriál Genius o Albertu Einsteinovi pro National Geographic Channel. První epizodu měl pod režisérskou taktovkou Ron Howard (Apollo 13, Andělé a démoni a další) a na místní kancelář v čele s Pavlínou Kuchtovou pěl slova chvály.

Olomoucká předpremiéra

Regionální filmová kancelář Jeseníky Film Office (JFO) je projektem organizace destinačního managementu Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu a „obhospodařuje“ celý Olomoucký kraj. „Právě jde do kin film režiséra Miloslava Šmídmajera a legendárního scenáristy a režiséra Jaroslava Papouška Miluji tě modře, kterému jsme loni pomáhali stejně jako producentům filmu Kvarteto Miroslava Krobota. Snímek Miluji tě modře měl 20. ledna v Olomouci dokonce předpremiéru – ještě před tím, než vstoupil do českých kin,“ uvádí Lenka Dusová z JFO, která se mimo jiné stala prvním nositelem titulu Film Frindly Region za rok 2014.

Filmové kanceláře podpoří stát

Nejkratší dobu působí Zlín Film Office (ZFO), kde se dle Cajthamlové podařilo vytvořit „filmové“ partnerství všech zásadních hráčů v regionu – od kraje přes město, odborné školy, Univerzitu Tomáše Bati, Filmový uzel Zlín s ateliéry až po zlínský filmový festival. V prosinci 2016 byl spuštěn portál Zlín Film, kde jsou jednotlivé složky a partneři prezentováni. Podle Magdalény Hladké ze ZFO chce být kancelář do pěti let mezi třemi top regiony na mapě české audiovizuální produkce. Ví, že bude nutné prezentovat filmařům nadstandardní nabídku, aby se vyvážila nevýhoda vzdálenosti od Prahy, tj. například zábory zdarma.

Činnost regionálních filmových kanceláří začal nově podporovat i Státní fond kinematografie, který loni vyhlásil výzvu na podporu jejich celoroční činnosti. „Zatím poslední z nich vzniká v Brně, je zřizována přímo městem a bude fungovat jako součást Turistického informačního centra,“ dodává Cajthamlová.

Autorka pracuje v Czech Film Commission.

Štábu ČT pro film Rapl byla nápomocna Filmová kancelář Karlovarského kraje, která kromě doporučených lokací zprostředkovala potřebné kontakty a podílela se na vyhlášení a organizaci castingu na komparz.
Foto: Česká televize

Lokace pro český film Miluji tě modře, například nádvoří Univerzity Palackého, doporučila štábu Filmová kancelář Jeseníky.
Foto: Bioscop

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)