Všichni víme, že v Českém slavíku uspěla kapela Ortel. Měla být vyloučena? Pořadatel ankety si prý nechal udělat posudek od experta na extremismus a texty Ortelu neporušují zákon. A to zřejmě stačilo i partnerům ankety v čele se značkou Mattoni.
Tento hlavní partner na Facebooku prohlásil: „Žádného z interpretů Českého slavíka Mattoni konkrétně nepodporujeme (…) – a stejně tak odmítáme xenofobní a rasistická stanoviska. Český slavík je anketa – zrcadlo názorů veřejnosti. Proto vyzýváme ty, kteří nejsou spokojeni s jejími výsledky, aby se do příštího ročníku aktivně zapojili a pomohli ukázat českou hudbu v jiném světle.“
Takže jsme opatrně řekli, že rasismus nepodporujeme, do odpovědi jsme šikovně dali call-to-action, aby v příštím ročníku byl vyšší „ingejdžment“, a jede se dále močálem černým kolem bílých skal.
Jenže „marketingová“ odpovědnost pořadatelů a partnerů ankety je mnohem hlubší. Nejde jen o to, zda texty Ortelu porušují zákon. Podstatné je, jaké lidi a k čemu inspirují. Kolegům z marketingových oddělení partnerů ankety bych doporučil udělat si čas a podívat se na facebookovou zeď romského zpěváka Radka Bangy, který Ortel na vyhlašování vypískal.
„Slušní Češi“ Bangovu zeď vyzdobili nápisy jako „Co to meleš za hovadiny, ty čmoude?“, „Podíval ses někdy do zrcadla, ty negře?“ nebo „Však by nám bez toho všeho odpadu bylo lépe. Tohle je naše země!“. Krásný příspěvek, který by mohl znamenat několik let v kriminále, pak zní „Dejte mi vládu a všechny tyhle špíny jdou do plynu“.
Podobných jsou tam stovky, řada obsahuje nadávky, které nelze v tisku reprodukovat ani s vypuštěním písmenek. To vše ve veřejném prostoru, bez obav z trestního postihu.
Vážení kolegové z Mattoni, M&M Reality, Scanservice, NH Car, Mary Kay, Meggle, Activa a řady dalších partnerů této ankety. Dá se pochopit dilema, které jste, doufám, měli. Lze diskutovat, jaké aspekty by bývalo mělo vyloučení Ortelu z ankety.
Jenže ona se pomalu, ale jistě otevírají stavidla pro část společnosti, která vždy byla a stále je připravena brutálně si vylít frustrace na bezbranných. Přišel čas, abyste sebrali odvahu a skutečně aktivně něco řekli a udělali. Mlčením podporujete lidi, kteří Radka Bangu posílají do plynu.
Martin Frýdl, executive partner, AC&C Public Relations