V každém týmu občas bývá špatná nálada. Něco visí ve vzduchu a vy nevíte, co to je. Někdo brblá něco o plánování, jiný o dodání nekompletních podkladů. Odvrací to pozornost od projektu, klesá motivace lidí. V týmu to skřípe a vy vlastně moc nevíte, co s tím dělat. Když se do toho zamotáte, pravděpodobně se nakonec někdo urazí, stáhne se do ústraní nebo v týmu vyvoláte konflikt.
Od té doby, co jsme zavedli týmový feedback, si v agentuře od takových situací umíme pomoci. Feedback je osvobozující způsob, jak vyčistit vzduch mezi námi i v našich hlavách. Řešíme díky němu problémy v interních týmech i nedorozumění s klienty, udržujeme plynulou komunikaci, a tedy i očekávání klientů a jejich výslednou spokojenost.
Stěžejní je formulace feedbacku – pozitivního i negativního. U pozitivního je to jednoduché, začínáme slovy „Líbí se mi, že…“ a vyzdvihneme pozitiva. Opačný feedback ale není dobré začínat negací. Osvědčilo se nám: „Přál bych si, aby…“ a navzájem se směřujeme ke zlepšením tam, kde vnímáme, že jsou třeba.
Veškerá zpětná vazba pak v důsledku představuje přínos. Zjišťujeme, v čem jsme dobří, a odhalujeme, v čem se můžeme zlepšovat. Učíme se přiznávat své chyby, aniž bychom si je vyčítali.
Při jednom projektu mi v rámci feedbacku kolegyně řekla, že zbytečně zveličuji problémy, které nás brzdí v práci, namísto toho, abych se vrhla na jejich řešení. „Je to demotivující, zvládat problémy je přece naše práce.“ Když jsme na následujícím projektu pro nového klienta narazili na technická omezení, měla jsem chuť protočit oči v sloup. „No tak to musíme vymyslet jinak, ne-“ odpověděla jsem. Kolegyně přitakala, že přesně tak to musíme dělat. Věděla, že si pamatuji, co jí vadilo, a že se snažím takových reakcí vyvarovat. Díky tomu, že jsme k sobě upřímní, se nám spolu dobře pracuje a ve výsledku z toho profitují i naši klienti. Nebojte se přijímat svoje chyby. Maximálně zjistíte, že už je znovu nechcete dělat, a začnete se zlepšovat. Ve své práci i v tom, jak ji děláte.
Viktorie Del Maschio, UX designer, 2Fresh