Jak České dráhy, tak jejich konkurenti zároveň navyšují počet nabízených spojů. „Železniční doprava se po vstupu konkurenčních dopravců na klíčové tratě stala jedním z nejvíce konkurenčních odvětví na českém trhu,“ podotýká Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí společnosti RegioJet.
„Dá se říci, že prakticky oslovujeme veškerou populaci,“ říká k marketingové strategii Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah. Podle něj má národní dopravce čtyři hlavní činnosti, které se snaží komunikovat: mezinárodní spoje, vnitrostátní cestování, podporu jízd vlakem u mladé generace a aktivity zaměřené na širokou veřejnost.
Podle Šťáhlavského dopravce nasadí koncem prosince do televize kampaň s poděkováním za přízeň cestujících v letošním roce. Samostatné speciální aktivity ke zvýšené konkurenci na lukrativních tratích ale nechystá.
Dráhy také dohánějí marketingové aktivity na sociálních sítích jako Facebook, Instagram nebo YouTube, kde dlouho nebyly oficiálně přítomny a informace suplovaly fanouškovské stránky.
Obratné PR nahrazuje kampaň
RegioJet Radima Jančury se v návaznosti na nedávnou změnu jízdního řádu snaží informovat právě o nových spojích na trase Praha – Brno – Břeclav – Bratislava / Staré Město u Uherského Hradiště. Využívá outdoorové reklamy na nádražích (zejména těch, kam nově jezdí), spoty v jihomoravských rádiích a bannerové kampaně cílené regionálně na jižní Moravu. Nechal natisknout také informační letáky, zadal inzerci do regionálního tisku a používá své interní marketingové nosiče, jimiž jsou časopis Žlutý, obrazovky v autobusech nebo newslettery pro majitele kreditových jízdenek.
Velký význam má aktivní komunikace s novináři. „Ta z velké části díky silné odezvě v médiích podporuje a někdy částečně i supluje reklamní nebo marketingovou kampaň,“ dodává Aleš Ondrůj.