Má české zdravotnictví šanci na mediální pozornost?

České zdravotnictví je takovým malým otloukánkem našich politiků. Na Ministerstvo zdravotnictví právě nastoupil devatenáctý (!) ministr za posledních 23 let. Lékaři i zdravotní sestry se finančně podhodnocují, neustále musí brát přesčasy, zavaluje je přebujelá byrokracie a překážkám čelí i během vzdělávání. Není divu, že nakonec raději odcházejí do zahraničí. Jen vloni nám odešlo přes tisíc doktorů.

Jenže jak zdravotnický problém vnímá běžný čtenář? Sebelepší analýzy této vpravdě zoufalé situace přehlušuje každodenní příval zpráv o výrocích prezidenta nebo jeho mluvčího, o tom, kdo všechno na ně reagoval, případně o hádkách koaličních partnerů. Do toho jsme tu měli volby a čeká nás maraton dalších, včetně těch prezidentských… Problémy naše zdravotnictví má, ale nejsou vidět na první pohled. V čekárnách neumírají pacienti a nemocnice nám zatím nepadají na hlavu. To však neznamená, že by si běžný konzument médií neuvědomoval závažnost současného stavu.

V nedávné kampani „Zdravotnictví volá o pomoc“ jsme si to ověřili. Aby naše sdělení mezi všemi těmi informacemi o politice nezapadla, přidali jsme důraz na takzvaná nová média. Podle výzkumu agentury STEM díky nim naše volání zaznamenalo 78 procent dotázaných, 51 procent lidí navíc současnou situaci považuje za vážnou a nemyslí si, že jde o planý poplach či nátlak, 67 procent lidí věří, že se jich zmíněné problémy týkají. A toho všeho jsme dosáhli, aniž by se lékaři odhodlali k jakékoliv nátlakové akci, například ke stávce.

Alarmující stav samozřejmě naléhavěji dopadá na seniory. Ti jsou sice „poctivějšími“ čtenáři klasických médií, ale čím dál víc se začínají orientovat také v prostředí sociálních sítí. Dobře je to vidět na Facebooku. Až 12 procent jeho českých uživatelů je starších 55 let. Navíc zde sdílejí obsah daleko ochotněji než mladší generace. Ani ta ovšem není k problémům zdravotníků hluchá.

Na první pohled „nezajímavé“ a opakující se zprávy o dalších odchodech lékařů do zahraničí se nemusí utopit v pěně dní. Mediální prostor tu pro ně je.

Jakub Hrabovský, managing partner, Manage Social

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-17

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-17

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Algoritmus
Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Andrea Štěpánová
Tomáš Pravenec
Bohém Bolek Polívka
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
SHORTLIST(8)
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
SHORTLIST(8)