Farmářské trhy, obchody s místními produkty, poctivá a původní receptura, vaření ve stylu našich babiček… Taky máte pocit, že se s podobnými koncepty setkáváte čím dál tím více? Není divu – české potraviny jsou opět v kurzu.
Výzkum Ipsosu ukázal, že přestože v prodeji potravin nadále dominují super- a hypermarkety, některý z lokálních obchodů navštěvují alespoň občas 3/4 Čechů, farmářské a regionální trhy a maloobchody pak více než 1/3.
„Zájem o potraviny českého původu je dán také tím, že při jejich výběru více hledíme na kvalitu a nekupujeme produkty jen proto, že jsou levné. Osm z deseti lidí, kteří vyzkoušeli třeba farmářské trhy, hodnotí nabízené produkty jako kvalitnější než v supermarketu. Pro mnohé z nás se místní producenti a prodejci stávají preferovanou volbou,“ dodává Lenka Sazmová, account director Ipsos Public Affairs.
Pro 64 % Čechů je při nákupu potravin důležité, zda jsou vyrobeny z českých surovin. Kromě toho, že tyto produkty považují za kvalitní, bývá motivací chuť podpořit lokálního dodavatele (62 %) a potřeba znát původ toho, co konzumuji (45 %).
Oblibu lokálních surovin podtrhuje i zájem o pěstování vlastních plodin. Pěstitelů je v populaci 59 %, dalších 23 % by o to stálo, ale nemají vhodné prostory. Vlastní produkty si pak doma vyrábí 54 % lidí. Také myslíte, že bychom k tomuto trendu neměli být lhostejní?
Zdroj: Výzkum agentury Ipsos realizovaný pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR v září 2016 na reprezentativním vzorku populace České republiky. Pro více informací pište na [email protected].