Hlídač smluv kouká státu pod ruce

Aplikace Hlídač smluv, která mimo jiné byla nedávno vyhlášena i jako Aplikace roku 2016, v internetové soutěži Křišťálová lupa získala první místo mezi veřejně prospěšnými službami. „Já kontroluji ty, kteří chtějí kontrolovat nás,“ řekl při přebírání ceny zakladatel projektu Michal Bláha, a popíchl tak nedaleko sedící úředníky ministerstva financí.

Cílem webové aplikace, která je postavená na otevřených datech, má být zjednodušený přehled o transakcích a uzavřených zakázkách ve státní správě.

Server tak zpřístupňuje pro veřejnost registr smluv, má napomáhat k identifikaci plýtvání a zneužití moci v úřadech a umožňuje komukoliv prohlížet data ze své databáze. Celý portál navíc zobrazuje nejen aktuální, ale i historické vazby osob na firmy. K dispozici jsou data současných i bývalých politiků zpětně až do roku 1993.

Díky těmto a dalším funkcím má Hlídač umožnit snazší kontrolu nad tokem veřejných prostředků. Do nedávné doby to bylo příliš složité, podobně přehledný nástroj neexistoval. Web nabízí jasný přehled o aktuálních politických kauzách, politicích napojených na soukromé firmy a smlouvách, které s nimi souvisí. Součástí je i přehled výdajů jednotlivých úřadů.

Hlídá se i EET

Kromě Hlídače smluv spustil Michal Bláha i Hlídače EET, který monitoruje všechny složky elektronické evidence tržeb. Nabízí informace o rychlosti odezvy evidence, zda má systém výpadky, a další data. Samotné ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství, které EET provozuje, žádné podobné údaje nezveřejňují.

Hlídač smluv Michala Bláhy (na fotografii) vám představí i politiky s největší angažovaností v soukromých firmách.
Foto: DVTV

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia