V meziročním srovnání české affiliate sítě VIVnetworks je rozdíl mezi Black Friday 2015 a 2016 z hlediska obratu velmi vysoký – 234 procent, což má však z velké části na svědomí nárůst téměř stovky nových inzerentů. Letos v rámci akce Black Friday činila průměrná výše objednávky bez ohledu na kategorii 1987 korun. „Trendem letošního roku byl fakt, že řada on-line obchodů protáhla Black Friday z jednoho dne i na následující víkend, či dokonce na celý týden. Marketingové využití v on-line prostředí bylo přitom nepoměrně vyšší než v klasických kamenných obchodech a nákupních centrech,“ všímá si Robert Studený z VIVnetworks. Na pondělí následující po Black Friday totiž připadá Cyber Monday, jež se u nás také postupně prosazuje, především v internetových obchodech zaměřených na IT a elektro.
Po čem Češi touží
Datart si Black Friday prodloužil na celý týden, a to i v kamenných prodejnách. Na jeho začátku se nejlépe prodávaly menší kuchyňské spotřebiče a produkty péče o tělo. Po celý týden pak hojně padaly do košíků herní konzole, mobilní telefony a TV, u kterých byl předtím velký útlum v prodejích. Naopak nejmenší zájem byl o velké kuchyňské spotřebiče.
U některého zboží Datartu dosáhly slevy až 83 procent, průměrná sleva byla 38 procent. Rekordní Black Friday hlásí i vyhledávač Skrz.cz, ve srovnání s loňskem registruje navýšení počtu objednávek e-shopů o 55 procent, nejvíce Češi utráceli za nábytek a elektroniku. Podle dat Skrz.cz je v rámci slevového svátku opravdu výhodných asi 60 procent zlevněných produktů. Historicky nejsilnější Black Friday včetně následujícího víkendu hlásí též zprostředkovatel on-line plateb PayU. Za letošní listopad zaplatili čeští zákazníci přes PayU za zboží a služby dohromady několik set milionů korun. Kromě Black Friday byly další velké denní nárůsty 15. a 16. listopadu, kdy e-shopy neúčtovaly dopravu.
Hitem Vánoc bude Harry Potter
Prozatímní vánoční nákupy včetně těch ve slevách podle srovnání dat portálu Heureka ukázaly, co se bude objevovat pod vánočními stromečky nejčastěji. I když během výprodejů Black Friday patřila k nejprodávanějším hitům kniha Patrika Hartla Okamžiky štěstí nebo parfém Chloé Chloé, mnozí Češi budou pod stromečkem nacházet celou sérii knih Harryho Pottera. Nebo brýle a hry pro virtuální realitu.
Každopádně se 24hodinové předvánoční výprodeje v českém pojetí modifikovaly na vícedenní: „Časem se naprosto smaže rozdíl mezi akcemi Black Friday a dalšími slevovými akcemi. Otázkou je, jakou přidanou hodnotu pocítí v období permanentních ‚slev‘ samotní zákazníci,“ doplňuje Tomáš Braverman z Heureky.
„Černý týden“ zvýšil tržby e-shopu Datartu o 73 procent. „V kamenných prodejnách jsme zaznamenali v pátek a o víkendu nejvyšší tržby v letošním roce,“ říká Iva Pavlousková, tisková mluvčí řetězce.
Foto: Datart