Digitální agentury nacházejí při své práci postupy, které měly původně řešit jejich interní problém. Nebo vyvinou zajímavý nástroj pro klienta, který prodávají dál. Nakonec tento projekt může agenturu úplně přerůst a změnit předmět jejího podnikání.
Jeden z nejdiskutovanějších českých start-upů Socialbakers původně vznikl z agentury specializující se na problematiku sociálních sítí Candytech. Další celosvětově působící firma Brand Embassy, která se zabývá zákaznickou péčí, byla původně součástí reklamní agentury Inspiro Solutions.
Jejich příkladu následuje digitální agentura 2Fresh. Ještě je na začátku cesty, založila dva start-upy, Costlocker a Atoto. „Costlocker jsme vytvořili pro sebe, protože jsme nevěděli, kam utíkají náklady a proč neroste zisk stejným tempem jako náš obrat,“ přibližuje Kamil Skramuský, spoluzakladatel 2Fresh.
Dodává, že ani aplikace na měření času a účetní systém jim nedokázaly poskytnout detailní finanční pohled na uskutečněné projekty, klienty a zaměstnance. Mezi uživatele softwaru patří další české agentury, namátkou Symbio Digital, Follow Bubble nebo Etnetera Motion.
2Fresh má s trackovacím softwarem smělé plány. Chce ho prodávat v zahraničí, zejména v anglicky mluvících zemích. Druhý projekt agentury Atoto je srovnávač on-line supermarketů.
Z agentury investorem
Ředitel sítě agentur Kindred Group Michal Nýdrle se aktivně angažuje ve startupovém fondu Air Ventures, ve kterém je v současné době okolo deseti marketingových projektů. Mimo jiné nástroj pro chytrý e-mailing Clever Monitor a právě se rozjíždějící start-up pro oblast veřejného prostoru Big Data.
V rámci nákupní aliance MediaBlock, která pod Kindred Group spadá, vyvíjí vlastní tým datových analytiků platformu pro správu dat Brainstation. Tento nástroj má umožňovat pokročilou práci s daty z kampaní, CRM databází i s daty třetích stran. „Brainstation běží prozatím v pilotním režimu. Představíme ho na začátku roku 2017,“ přibližuje situaci Michal Kříž, PR manažer Kindred Group.
Nejdřív na zakázku, pak pro sebe
Dalším případem je digitální agentura Usertech. Ta původně vytvářela start-upy na míru klientům. Pak začala stavět start-upy vlastní. Jedním z nich je software Traffika: „Tento nástroj řeší problém, který často reklamní agentury mají. Konkrétně jde o alokaci lidských zdrojů při práci na více zakázkách najednou,“ říká Jan Beránek, ředitel Usertechu.
Jeho agentura má prsty i v dalších projektech. Jedním nich je rezervační portál eHotel. Dalšími jsou LensID, systém pro zpracování informací z dokladů, a software pro právníky SingleCase, který jim má pomoci dělat pořádek ve spisech.
„Start-upy s ověřeným obchodním modelem mají vlastní dedikovaný tým. Velká část práce ale samozřejmě pochází ze sdílených služeb,“ doplňuje Beránek. Agentura má i propracovaný systém práce s lidmi v interním týmu: „Noví zaměstnanci začínají a učí se na agenturních věcech. Poté s nimi stavíme start-upy na zakázku pro korporace, jako jsou Home Credit a Raiffeisenbank nebo zahraniční venture fondy,“ prozrazuje ředitel Usertechu.
Korporace si budují svého zabijáka
I korporace si budují svoje vlastní startupové divize. Nejsou svázané firemními pravidly a mohou pružně reagovat na aktuální potřeby trhu.
„Velké firmy se bojí, že je někdo progresivnější vytlačí z trhu. A tak si toho progresivnějšího hráče chtějí postavit samy,“ vysvětluje zakladatel PR agentury Fenek Jiří Vicherek.
Na českém trhu můžeme vidět celou řadu příkladů. Úvěrová firma Home Credit investovala do platformy Zonky, fungující na principu sdílené ekonomiky. Dalšími velkými firmami s inovativními divizemi jsou například Česká spořitelna, Škoda Auto nebo O2. Poslední zmíněný v říjnu minulého roku spustil program Bolt. Jedná se o akcelerátor, který start-upům vedle finanční podpory poskytuje i kompletní zázemí a infrastrukturu O2.
„Spolupráce s těmito mladými firmami nám umožňuje přinášet na trh produkty rychleji, než kdybychom je vyvíjeli v rámci firmy,“ dodává Lucie Pecháčková, PR manažerka O2.
„V současnosti podporujeme čtyři projekty. Jedná se o mobilní aplikaci pro pohodlné čtení novin Tapito, aplikaci pro jízdu taxíky Taxify, projekt vyvíjející moduly pro firemní komunikaci iCord a Dateio, propojující platební karty s nabídkami obchodníků,“ uvádí Pecháčková.
Má to být cool, říkejme tomu start-up
„Pojem start-up je velký buzzword. Velké firmy koupí do kanceláří stolní fotbálek a říkají o sobě, že jsou trochu jako start-up,“ glosuje situaci Vicherek z agentury Fenek, zaměřené na start-upy, IT a technologický trh. Start-up definuje jako firmu, u které se dá předpokládat rychlý růst.
Aby nadějná firma mohla rapidně vyrůst, potřebuje množství peněz na svůj rozjezd, myslet globálně a být ochotna podstupovat velkou míru rizika. Obvykle takové společnosti podnikají na internetu, ale není to podmínka. Důvodem spojení start-upů s on-line světem jsou jednoduše největší možnosti pro vznik inovativního podnikání.
„Start-upy potřebují na svůj rozvoj investice, protože nedělají produkty pro současný trh, ale až pro budoucí poptávku,“ podotýká Vít Horký, zakladatel Brand Embassy. Síla start-upů na určitém území se posuzuje podle množství proinvestovaného kapitálu. Celosvětovým centrem je Silicon Valley, za ním následuje izraelský Tel Aviv. Evropským startupovým hubem je nedaleký Berlín.
„Česko je silné technologicky, máme vynikající programátory a jsme na špičce v analýze dat. V počtu start- -upů či jejich úspěšnosti za hranicemi však máme co dohánět. Berlín je dnes z pohledu investorů větší a zajímavější scéna než celá Česká republika,“ doplňuje Vicherek.
Starý kontinent zatím příliš prostředků do své budoucnosti neinvestuje. Viktor Fischer z Rockaway na letošním Startup Summitu uvedl, že v Evropě vycházejí investice do start-upů průměrně na 0,3 procenta HDP. Česko za touto částkou výrazně zaostává, naše investice do inovativního podnikání jsou 0,01 procenta HDP. Slováci dávají mladým firmám ze svého rozpočtu dvakrát víc.
„I u nás vznikají obchodně úspěšné projekty. Jedním z nich je Kiwi.com, bývalý Skypicker,“ připomíná službu na vyhledávání letenek Filip Dřímalka, zakladatel EF1, který se zabývá propojováním firem s inovacemi.
Řadě podnikatelů se nakonec nepodaří uspět. Ale když opravdu prorazí, může i v našich končinách vzniknout druhý Facebook nebo Google. Třeba z reklamní agentury.
I start-upy lační po markeťácích
O markeťáky je ve start-upech zájem. „Na pracovním portálu StartupJobs.cz patří téměř každá pátá inzerovaná nabídka práce mezi marketingové pozice,“ uvádí Filip Mikschik, zakladatel webu StartupJobs.cz, působícího od roku 2012.
Dodává, že původně se na tomto webu objevovaly marketingové pozice zřídka. Postupem času ale nabídky pro markeťáky přibývaly, aktuálně je na webu asi osmdesátka relevantních pozic. V tomto roce dokonce překročil počet marketingových pozic počet hledaných osob na obchodní pozice. To znamená, že je to druhá nejžádanější kategorie, hned po technologických. Nutno dodat, že potenciální zaměstnance na StartupJobs.cz nehledají jenom technologické start-upy, ale i zavedení hráči e-commerce nebo vývojářské firmy.
Nejžádanější jsou PPC specialisté
Podle Mikschikových zkušeností start-upy potřebují marketing už od svého vzniku. Někdy se v počátcích podnikání věnuje marketingovým aktivitám zakladatel.
„Ale s růstem start-upu dříve či později poptávka po markeťákovi přijde,“ míní Mikschik.
Co se týká náplně práce, start-upy hledají jak osoby, které zaštítí veškeré marketingové aktivity, tak i specialisty na jednotlivé oblasti, jako je e-mailing, komunikace na sociálních sítích, copywriting, nebo specialisty na výkonnostní marketing. „Největší hlad je po lidech se znalostí PPC systémů Google AdWords a reklam na Facebooku,“ uzavírá Mikschik.
„Start-upům schází dnes víc markeťáků než obchodníků,“ tvrdí Filip Mikschik, zakladatel pracovního portálu StartupJobs.cz.
Foto: Archiv Filipa Mikschika