Pokud něco spojuje globální televizní trh, pak je to obliba seriálů. Pro kabelové televize i video on demand služby a videotéky jsou seriály zásadní produkt, který dokáže vygenerovat nadstandardní sledovanost. „Obecně se dá říci, že vlastní tvorba je pro nás jako komerční televizi na předním místě. Podle údajů o sledovanosti diváci preferují seriály vlastní tvorby, jako je Ohnivý kuře, Přístav nebo třeba Mordparta. Seriál je obecně fenoménem a v České republice obzvlášť. Z diváckého pohledu je seriál primárním televizním produktem s lehkým doplněním o vlastní tvorbu neseriálového typu, ať už jde o zábavu, nebo o reality show,“ říká programový ředitel FTV Prima Roman Mrázek.
Detektivky přitahují publikum
I mezi desítkou televizních show s nejlepším ratingem na americké obrazovce je aktuálně hned šestice seriálů. Lídrem je zombie série Walking Dead stanice AMC. V Česku se velké popularitě těší stálice v podobě dlouhodobě vysílaných seriálů. Nova letos vysílá na hlavním kanále již dvanáctou sezonu Ulici, která si opět drží slušnou sledovanost. Od podzimu minulého roku vzrostl podle dat Nielsen Admosphere u cílové skupiny 15-54 její podíl na sledovanosti o více než tři procentní body. V letošní podzimní sezoně dosahuje 37,8 procenta podílu na sledovanosti.
Pokud však existuje seriálový žánr, který dokáže české publikum ocenit, pak je to detektivka. Pondělní prime time patří letos na podzim Raplovi režiséra Jana Pachla, který si drží podíl na publiku těsně pod 30 procenty. „Nemyslím, že detektivní nebo kriminální televizní produkce ve světovém měřítku nějak vyčnívá oproti minulosti, spíše si získala větší prestiž díky originálním příběhům a inovativnímu zpracování, což ji umožnilo vnímat jako svého druhu televizní umění a kult,“ říká Milan Fridrich, programový ředitel České televize. Česká televizní scéna se podle Fridricha od mezinárodních trendů dramaticky neliší, patří k vyspělému televiznímu trhu, inspiruje se u skandinávských hitů, jako byl Zločin, Most, nebo u britského Wallandera či seriálů jako Temný případ. „Česko zároveň navazuje na vlastní úspěšnou tradici, o čemž svědčí Případy 1. oddělení, což je volný pokračovatel ve schématu týmové policejní práce Hříšných lidí města pražského,“ dodává Fridrich.
Český divák ocení blízká témata
Na Primě se zase uchytila detektivka Polda s Davidem Matáskem. „Detektivka je nejenom v poslední době fenoménem, proto se na tento trend snažíme reagovat. Zdá se, že americká produkce detektivních seriálů už není pro našeho diváka tolik zajímavá. Možná proto, že se vydala až příliš akčním směrem a k superhrdinům, což české publikum tolik neoceňuje,“ vysvětluje si úspěch detektivek Roman Mrázek z Primy.
Často se mluví o quality TV, za kterou kritika považuje především seriály HBO. O tento formát se pokouší podle Fridricha i ČT. „A podle reakcí od zahraničních distributorů je v některých projektech úspěšná. Počítám mezi ně Čtvrtou hvězdu, Rapla, Labyrint, Clonu, Cirkus Bukowsky, Život a doba soudce A. K. nebo Případy 1. oddělení,“ říká sebevědomě.