Je noc. Dívám se na vydlabanou hororovou dýni a říkám si, že děti odvedly dobrou práci. Trochu se bojím. Taky se trochu bojím smrti. O to hůř, když člověk ví, že jednou ta zubatá přijde a rozhodně si se mnou nevymění roli, jak o tom zpívá Kato. Ale co bych to byl za kreativce, abych nepřemýšlel, jak se s tématem zajímavě vypořádat. Moje první setkání s dobrou reklamou na smrt proběhlo na festivalu v Cannes, kde bylo v rádiu chvíli ticho, pak komentář „Takhle zní pohřeb za 5000 dolarů“, pak zase ticho a po něm voiceover: „A takhle zní pohřeb za 500 dolarů“. A byl z toho zlatý lev. U nás do toho po letech mrtvolného ticha šlápli lidé okolo portálu Moje smrt. Můžete si tam sestavit seznam pohřebních přání: že chcete do rakve v žabkách, mají vám zahrát Send Me An Angel od Scorpions, a napsat, komu odkazujete oblíbenou verneovku. Stránka přirozeně motivuje k přemýšlení o smrti bez chmur, podporuje kreativitu a výsledná přání si můžete uložit na serveru nebo poslat přátelům, kteří by o nich měli vědět. Také nové metody pohřbívání už mají své start-upy. Tři holky z webu Kekořenům.cz vytvořily Les vzpomínek, kde můžete popel svých milovaných uložit ke kořenům vysokých stromů. Nebožtík se symbolicky propojí se stromem, který můžete navštěvovat a věnovat mu třeba slušivé památeční krmítko pro ptáky. Žádný náhrobek, žádná urna v šatníku ani žádný popel v řece – ale ani to vám nikdo nebude vymlouvat. Je potřeba si přiznat, že Češi budou svůj svátek zesnulých vždy prožívat komorněji než Anglosasové svůj rozpustilý Halloween. Ale v dušičkové kreativitě jsou před celým světem nejdále Mexičané. Jejich Den mrtvých je záhrobní šílenství oslavující nesmrtelnost. Zakousnete se do rakve z čokolády nebo marcipánu a tančíte a pijete až do rána. Možná se vám téma smrti jeví neuctivé nebo morbidní, ale čím víc se o něm budeme bavit, tím méně se budeme smrti bát. A my agenturníci konečně budeme moci vymýšlet nesmrtelně dobré kampaně na nové služby. Pak se všichni sejdeme tam nahoře a budeme se tomu smát. Nebo ty pak budeš vlčice a já vlk?
Petr Vlasák, kreativní ředitel, Comtech