Při mediálním plánování pochybujte i o zelených číslech

Ne, nechci být ironický, chtěl bych jenom připomenout jeden důležitý fakt, na který se zapomíná. Váže se v mediaplánech na kolonku „výkonnostní zdroje“. Osobně nemám rád toto pojmenování. Proč výkonnostní? Ano, můžeme v nich pracovat s metrikami jako podíl nákladů na obratu (PNO), návratnost investic (ROI), cena za konverzi (CPA) atd. Pojďme se ale zamyslet, jestli je možnost přesně vyhodnocovat výkon marketingových aktivit v on-line prostředí vždy předností. Postupem času zjišťuji, že přílišná fixace pouze na tyto metriky může být stejně škodlivá jako jejich ignorace. Z jedné z předností tohoto zdroje se občas stává brzda byznysu.

V případech, kdy se výkonnostní metriky zdroje stanou jediným identifikátorem výkonu, nastává slepota. A ta brání v pohledu na jeho využití i na jiných úrovních. Proč například neuchopit PPC propagaci ve vyhledávačích i jako zvyšování povědomí o vaší značce, tedy branding? Ano, dalo by se v tomto případě polemizovat o rolích zdrojů v nákupním cyklu uživatele, já chci ale upozornit na fakt, že propagace ve vyhledávačích neslouží jenom na generování konverzí, ale i návštěvnosti. A že právě tato neoddělitelná složka se opravdu často ignoruje.

Placená inzerce ve vyhledávačích se nesprávně vyhodnocuje jenom na základě segmentu uživatel s konverzí, a kdo nekonvertoval, je vlastně odpad při zpracování. Odpad, který se ale nelogicky paralelně nakupuje pomocí nevýkonnostních zdrojů v rámci kolonky branding za mnohem vyšší náklady. Ale tam už se jedná opět o uživatele či potenciálního klienta…

Při přípravě mediaplánů bych tedy doporučoval lehce se zamyslet nad změnou pohledu na úrovni výkonnostních zdrojů. Měřte, analyzujte, vyhodnocujte, předvídejte, ale nezapomeňte pochybovat o tom, jestli vás zelené číslo, které vám vyšlo ve sloupci pod názvem CPA, PNO nebo ROI, někde jinde o něco nepřipravilo.

Peter Gališin, PPC konzultant, H1

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist