Proč jste zvolili název Czechoslovak Group? Nemůže vám to uškodit?
Brand Czechoslovak je populární, obzvlášť v průmyslovém a armádním odvětví. Je to známější pojem než Czech Republic. Měli jsme desítky variant naší značky, tato nám ale dávala největší smysl. Rádi bychom totiž navázali na strojírenskou tradici Česka a Slovenska.
Vaše značka je poměrně mladá. Budete ji víc propagovat na českém trhu?
Název holdingu je zhruba rok starý. Zatím jsme ve fázi výběrového řízení na mediální agenturu, se kterou chceme spolupracovat. Plánujeme aktivity v oblasti image kampaní na rok 2017.
V čem spočívá práce marketingového manažera holdingové společnosti Czechoslovak Group?
Moje úloha je komunikovat přání majitele a vedení společnosti do jednotlivých firem po stránce marketingu a PR. Musím mít přehled o tom, co firmy v našem holdingu dělají a s kým to dělají. Koordinovat tyto aktivity. Dalším úkolem je vyhledávat vhodné synergie mezi jejich činnostmi. Pro účely veletrhů pak řeším mimo jiné veškerou přípravu, zajištění ploch. Dá se říct, že jsem supervizorem.
Říkáte každé společnosti ve skupině, co má a nemá dělat v rámci marketingových aktivit?
Není to žádný striktní diktát, ty firmy se liší oborově a historicky jsou na jiných úrovních. Pro firmu Tatra, která do marketingu investuje nejvíc, nemusí platit to samé, co pro menší firmu o deseti lidech. Společnosti jsou v našem holdingu řízeny samostatně, i v marketingu. S marketéry jednotlivých firem spolupracujeme, je to týmová práce.
V praxi to má jakou podobu?
Například společně s Tatrou připravujeme prezentaci na výstavě v Abú Dhabi, což je největší světová vojenská výstava. Firmy mají vlastní rozpočty, které na takovou akci vynaloží, a na základě toho vytvoříme plán, jejž představíme majiteli holdingu. Odsouhlasíme si produkty, které budeme prezentovat, a společnosti, které budeme oslovovat. Nedojde tak k duplikaci našich aktivit. Na veletrzích využíváme i společného zázemí. Slaďujeme noty, co se týče komunikace směrem k našim zákazníkům. Tyto procesy jsou skutečně řízeny centrálně.
Váš marketing má tedy zejména charakter propagace na veletrzích?
Náš byznys je specifický. Převážně cílíme na B2B a B2G. Tam můžeme maximálně využívat eventů, veletrhů a zážitkových prezentací. Ti lidé se na našich prezentacích musí cítit velmi dobře, skoro jako doma. Rozhodují maličkosti – i občerstvení, které se snažíme dělat co nejkvalitnější. Tradičním nástrojem našeho marketingu je mimo jiné sponzoring vojenských akcí pro veřejnost, jako jsou strašická Bahna, Cihelna u Králíků, Tankový den či Dny NATO. Osvědčil se nám také polygon v Tatře.
Jak využíváte polygon Tatry?
Jedná se o prostor pro testování vozidel. Tatra jej má opravdu velký. Součástí jsou úseky dálnic, různé testovací vozovky a také přírodní překážková část. Pro klienty to může být zážitek. Na takovém místě máme možnost odprezentovat vozy Tatra, ale třeba i vojenskou techniku a řadu dalších produktů. Kromě toho tam máme reprezentativní zázemí.
Převoz techniky do mimoevropských zemí musí být nákladný. Máte představu, jak by se dal tento proces zjednodušit?
Uvažujeme o využití technologických možností virtuální reality a 3D prezentací. Pro vzbuzení prvotního zájmu je to po ekonomické stránce ideální. Zvuk motoru a vůni střelného prachu to ale přece jen nenahradí. Není to tak autentické.
Lukáš Novotný, marketingový manažer, Czechoslovak Group
Lukáš Novotný nastavuje v Czechoslovak Group procesy, koordinuje a vede marketing v celé skupině. Zároveň spolupracuje s dalšími společnostmi holdingu, jako je například kopřivnická Tatra. Mezi další hlavní společnosti skupiny patří Excalibur Army, Avia, Retia, Job Air Technic, Dako-Cz, Elton hodinářská, MSM group, Karbox a Nika Logistics.