Prezidentské volby v USA přinesly mnoho zajímavých postřehů, které bude vhodné v příštích týdnech a měsících rozebrat z pohledu komunikace a marketingu.
Výhra Donalda Trumpa se dá interpretovat tak, že veřejnost vám odpustí, přestože se oháníte smyšlenými fakty, účelově lžete, saháte k přízemním útokům a vyjadřujete se o ženách jako buran. Když působíte jako „normální“ člověk s „lidskými chybami“ (a tohle všechno je teď evidentně posvěceno jako běžné a normální), je vítězství vaše. Dokonce stačí, když se jako miliardář vymezíte proti světu, ze kterého jste sám vzešel a s nímž jste bytostně spojen.
Je až ohromující, jak prosté a podpásové postupy dokážou přivést někoho až do Bílého domu. Sveďte všechno na média, vytvořte atmosféru spiknutí „těch správných“ proti „těm druhým“. Utvořte facebookové bojiště za pravdu, jehož hlavním cílem budou mainstreamová média, která podporují protikandidátku. Vytvořte dojem, že přinášíte změnu, i když ve skutečnosti nemáte ještě moc jasno v tom, co vlastně budete dělat. Nepohodlné sliby můžete vždycky vymazat ze svého webu a radikální výroky můžete vždycky zmírnit.
Stejně překvapující ovšem je, jak vážný dopad měla na image Hillary Clintonové aféra s používáním soukromého e-mailu, přestože ji FBI nakonec očistila. Zacházení s e-mailem je bohužel minimálně pro část Američanů závažnější věc než zacházení se ženami.
Filip Rožánek
šéfredaktor
Tiskové zprávy, náměty a ohlasy posílejte na [email protected].