Zejména nedávné propojení nejnavštěvovanějšího srovnávače Heureka se skupinou Rockaway, vlastnící množství více či méně velkých e-shopů, vzbudilo kontroverzi a spekulace. Zbožové vyhledávače pod jednou střechou sdružují nabídky produktů jednotlivých e-shopů včetně relevantních informací, které umožňují provést nákup. No dobře, ale proč by je měl někdo používat? No třeba proto, že konverzní poměry (tedy procentuální vyjádření počtu lidí, kteří provedli námi požadovanou akci) jsou výrazně vyšší než u klasických marketingových kanálů. A to nemluvě o nižších cenách za prokliky. Je otázkou, na kolik procent je v současnosti český trh koncentrovaný a zda vůbec existuje prostor pro nějaké další hráče. Vezmeme-li v potaz např. Glami.cz, možná tudy vede cesta. Profiluje se jako oborový srovnávač zboží pro módu a doplňky do domácnosti. Představa několika dalších specializovaných zbožových srovnávačů tedy až tak nereálná není. O vstupu Amazonu na pole zbožových srovnávačů i o tom, jak jeho zbožové intervence mohou zahýbat trhem, se píše a mluví již dlouho. Na rozsáhlejších e-commerce trzích například v Německu či ve Velké Británii přicházejí zákazníci právě tam již cíleně vyhledávat zboží, protože Amazon funguje na velice podobné bázi.
Co vidím jako nepravděpodobné, je rapidní odpad inzerujících e-shopů na Heurece nebo Zboží.cz. Černou ovcí tohoto odhadu se stala nedávno Alza, když v květnu odešla z Heureky kvůli „ohrožení její nezávislosti“. Alza se takového kroku obávat zřejmě nemusí. Postupně ale mohou inzerci opouštět další kvalitnější e-shopy, které si poctivě a tvrdě budují svůj vlastní brand. A v momentě, kdy diverzifikují své kanály, budou pro ně „zbožáky“ znamenat daleko méně, než jaký důraz jim přikládají nyní. Stále totiž platí, že možnosti zbožového srovnávače nespasí špatný e-shop a že kvalitně vystavěný e-shop odchod ze zbožového srovnávače také nezruinuje. Může ale rozdanými kartami na českém e-shopovém trhu řádně zahýbat.
Karel Hladiš, šéf digitálního marketingu, Inizio.cz