Omnichannel, jeden z letošních buzzwordů, a snahy zareagovat na boom e-commerce a nabídnout takový nákupní zážitek a služby, které e-shopy nabídnout nemohou, motivují obchodní řetězce k intenzivní práci na redesignu svých kamenných prodejen. Make-up, stejně jako nové rybičky do akvária si mnozí zákazníci stále ještě raději vyberou osobně, navíc očekávají v místě prodeje odpovídající poradenství. Parfumerie a obchod s chovatelskými potřebami a domácími mazlíčky jsou sice dva zdánlivě odlišné světy, nicméně ve výsledku sledují stejné cíle a nasazují podobné nástroje. Jak se tedy s redesignem své prodejní sítě vypořádaly Douglas a Pet Center?
Douglas: pro parfém i na skleničku
Síť parfumerií Douglas otevřela na podzim největší parfumerii v ČR, s rozlohou 500 metrů čtverečních, a současně pokračuje v procesu redesignu a v některých případech i v rozšiřování svých dalších prodejen. Značky jako Dior, Lancôme (a brzy též Chanel) dostaly více prostoru a nábytek na míru, zdůrazněná v sortimentu je i vlastní značka Douglas Collection. Obchod v Palladiu zdobí originální Skincare bar, kde si zákaznice mohou vybrat pečující kosmetiku při šálku kávy či skleničce šampaňského.
Douglas má na českém trhu celkem 16 prodejen, na fotce je jeho historicky první obchod v brněnské nákupní galerii Vaňkovka.
Foto: Douglas
Zásadní změnou, která se postupně promítne do celé sítě obchodů Douglas, je přechod na osvícení LED žárovkami o síle 4 tisíce kelvinů, jež téměř imitují denní světlo. Pro testování vzorků dekorativní kosmetiky jde o podstatnou záležitost, rozdíl mezi vnímáním odstínu v prodejně a na ulici je pak téměř nulový. Jedním z dalších benefitů Douglasu jsou bezplatné služby líčení, které si lze objednat přes on-line rezervační systém. Síť parfumerií si zakládá na svém vyškoleném personálu a týmu make-up artistů.
Investice do omnichannelu a tisku
Trendu zmenšování prodejních ploch díky vzestupu e-commerce se ředitel Douglasu pro ČR Michal Kocman vzhledem k povaze sortimentu parfumerie neobává. „Lidé si u kosmetiky rádi nechají poradit, výrobky si otestují, osahají. A myslím, že v porovnání s Francií či Německem máme stále co dohánět, pokud jde o kvalitu doplňkových služeb v retailu,“ míní Kocman.
Douglas sice již v Česku e-shop provozuje, objednávky však dosud rozesílá německá centrála ze svých skladů. V příštím roce by se však logistika pro český trh měla přesunout k nám. Prodejny Douglasu začnou postupně fungovat i jako výdejny objednávek a rovněž zde bude možné učinit objednávku z e-shopu, pokud nebude žádané zboží skladem. Mimoto jsou všechny prodejny Douglasu vybaveny statickými displejovými panely pro zobrazení aktuálních nabídek, do personalizovaného nábytku jsou vestavěny obrazovky, na nichž běží spoty dané značky. V plánu je rovněž sloučení zákaznického programu pro kamenné prodejny a e-shop.
Novou tvář dostal letos i klientský magazín, rozrostl se na více než 80 stran a na jeho tvorbě se podílí bývalí redaktoři z lifestylových titulů. Vychází jako čtvrtletník a je distribuován registrovaným zákazníkům.
Pet Center: e-shop až na druhém místě
Obchodní síť Pet Center CZ zahájila redesign prodejen po celé republice letos v létě. Cílem je nejen sjednotit design, ale také poskytnout zákazníkům širší informace o produktech a poradenský servis. Pet Center se profiluje jako prodejce prémiového krmiva pro domácí mazlíčky, běžnou klientelou jsou ženy 25-45 let ve střední příjmové skupině. Postupná proměna všech prodejen má vytvořit prostory vzdušnější, barevně příjemnější a přehlednější. Náklady na redesign prodejny se pohybují od 650 tisíc do 2 milionů korun. „Jakkoliv jsme v létě spustili nové e-shopy, zůstávají kamenné prodejny stále zásadním místem, kde jsme našim zákazníkům nejblíže a kde jim kromě širokého sortimentu poskytujeme odborné poradenství,“ podotýká ředitelka marketingu Kateřina Holnová.
Do sítě Pet Center patří v ČR cca 110 prodejen, zde prodejna v OC Nový Smíchov.
Foto: Pet Center
Rybičky i chameleon interaktivně
K dispozici jsou zákazníkům nově též interaktivní on-line kiosky poblíž vystavených zvířat, na nichž si mohou doplnit informace o chovu konkrétního „mazlíčka“ a o potřebném vybavení nebo si zde přímo objednat zboží z e-shopu s možností vyzvednutí v dotyčné prodejně. Na zboží v promoci či produktové novinky pak upozorňují statické digitální obrazovky ve výlohách či u pokladen.
Největší prodejna Pet Center, o velikosti 1700 metrů čtverečních, se nachází v Praze v Horních Počernicích a dnes je zde možné najít jak veterinární kliniku, psí hotel, psí školku, tak i například školu psích sportů. Podobné služby chce síť nabídnout i v Brně. Vizí Pet Center pro nejbližší budoucnost je klientský magazín pro chovatele, otevření super storu pro konkrétní segment chovatelů i s doplňkovými službami nebo „speciálky“ Pet Center, zaměřené třeba jen na akvaristiku apod. Skutečností se do konce roku stane mobilní aplikace se zakomponovaným zákaznickým programem.