Americký internetový obchod Amazon minulý týden spustil dopravu zdarma pro objednávky do Česka z německé verze stránek Amazon.de. Podmínkou je, aby byly v hodnotě přes 39 eur, tedy přibližně tisíc korun. Obvykle si za dopravu do tuzemska účtuje pět eur.
Při letošní předvánoční sezoně si tím mezinárodní hráč otestuje zájem zákazníků i konkurenci na českém trhu. „Cílem společnosti Amazon je nabídnout zákazníkům kdekoliv na světě tu nejlepší nákupní zkušenost. Chceme jim dát nejširší výběr, nejlepší ceny a nejrychlejší doručení,“ komentuje rozhodnutí Amazonu jeho PR manažer Karel Taschner. „Českým zákazníkům se díky tomuto kroku otevírá nabídka milionu druhů zboží, aniž by při posuzování ceny museli kalkulovat s dopravou a poštovným,“ doplnil Taschner.
Zákazníci mohou nakupovat v desítkách kategorií od módy, šperků a hodinek přes elektroniku a počítače až po hračky. Taschner zároveň upozornil, že čeští zákazníci, kteří nerozumí němčině, mohou svůj web přepnout do anglického jazyka, popřípadě mohou využít nizozemskou nebo češtině nejbližší, polskou verzi. Českou verzi obchodu budou hledat marně. Standardní doba dodání objednávky z Amazonu do Česka je čtyři až osm pracovních dní.
Zákazníci chtějí sami vyzvedávat
Amazon zatím nenastoupil s masovou reklamní komunikací a s lokálními obchody začal bojovat pouze tiše. Místní hráči se však velkého mezinárodního soupeře, který jim dýchá na paty, nebojí.
„Dopravu zdarma od určité výše nákupu nabízí již nějakou dobu hned několik globálních i tuzemských hráčů, neočekáváme proto, že by tento krok ze strany Amazonu měl mít na české e-shopy zásadní vliv,“ komentuje Michal Gabriel, marketingový ředitel internetového obchodu CZC.cz. Dodává, že jejich zákazníci oceňují především možnost nechat si bezplatně doručit objednané zboží do jedné ze sedmdesáti výdejen e-shopu. Tuto možnost stabilně využívají dokonce čtyři z pěti zákazníků CZC.cz.
Na letošní Vánoce pro své zákazníky připravil CZC.cz řadu lákadel. „Každý den až do Vánoc proplatíme jednomu šťastlivci nákup do výše až 40 tisíc korun. Stačí si jen co nejpřesněji tipnout, za kolik korun zákazníci v daný den nakoupí,“ prozrazuje Michal Gabriel. Dále mohou zákazníci využít možnosti bezplatného vrácení nerozbaleného zboží zakoupeného od listopadu do 23. prosince letošního roku. S vrácením nemusí pospíchat, čas je až do 14. ledna.
Mall investuje ve velkém
Podobně vidí situaci i zástupci internetového obchodu Mall.cz. „Našim zákazníkům můžeme oproti Amazonu nabídnout především lokální služby. Máme 104 výdejních míst a pokrýváme 87 procent republiky. V Praze nabízíme možnost vyzvednutí zboží ten samý den a dopravu následující den do většiny krajských měst,“ podotýká Jan Řezáč, PR manažer Mall.cz. Jako velkou přidanou hodnotu nákupu právě u místních obchodníků uvádí, že jejich produkty jsou lokalizované pro český trh. To výrazně usnadňuje proces při případné reklamaci nebo vrácení zboží.
Pro letošní sezonu si internetový obchod připravil vůbec nejnákladnější reklamní kampaň ve své historii. Investoval do ní o třicet procent více prostředků než loni. Zároveň rozšířil své distribuční centrum, které při maximální kapacitě dokáže odbavit až 75 tisíc položek denně.
V rámci vánoční kampaně spustil speciální mikroweb, na kterém umožní uživatelům zjišťovat tajná vánoční přání svých blízkých. Hlavním cílem kampaně je představit šíři produktů e-shopu a doprovodné služby, které tento internetový obchod nabízí.
Uživatel na stránce napíše e-mailovou adresu člověka, kterého chce obdarovat, a ten bude vyzván, aby prozradil své vánoční přání. Odesílatel výzvy zůstane v utajení. „Od navýšení rozpočtu si slibujeme podpoření virálního potenciálu kampaně. Věříme, že dokážeme oslovit nové zákazníky napříč věkovými skupinami,“ vysvětluje Sean Gaddis, ředitel Mall Group.
Doručení v tentýž den i mimo Prahu
Obchodní model založený na propojování off-line a on-line světa praktikuje i internetový obchod s oblečením Zoot.cz. Ten nabízí dopravu zdarma po celý rok. Jejich dalším krokem je posun v rychlosti doručení zásilky. V Praze doručují do kamenných poboček v den objednání, od poloviny listopadu chystají doručení do 24 hodin do poboček v regionech.
Expresní dodání v den objednání, které zvažuje zavést v příštím roce jako běžnou součást svých služeb, bude do konce roku platit i pro výdejny ve slovenské Bratislavě.
„Zrychlením doručení objednávek nejen zkvalitňujeme naše služby, ale očekáváme i příliv nových zákazníků, kteří momentálně využívají kurýrní služby,“ vysvětluje jednu z možných metod boje proti konkurenci Libor Hudeček, manažer logistiky Zoot.cz.