Kdyby byly brandové a výkonnostní kampaně provázané, zadavatel by z toho mohl jen těžit,“ říká Jan Šťastný, vedoucí zákaznického servisu agentury H1.
Metodika See-Think-Do-Care (STDC) vychází ze starých prodejních technik a je jejich aplikací na on-line marketing. V Česku ji představil digitální evangelista Googlu Avinash Kaushik na Marketing Festivalu už v roce 2014.
Jde o marketingový rámec, ve kterém se veškerá pozornost obrací na zákazníka. Hlavní rozdíl oproti klasickému pojetí marketingu spočívá v tom, že firmy a jejich marketingy neurčují, co budou říkat, ale dávají důraz na to, co chtějí lidé v určitých fázích nákupního cyklu slyšet.
Komunikace firmy má být rozdělena na skupiny. První z nich je See (z anglického vidět) neboli široká veřejnost, druzí jsou Think, tedy uvažující lidé. Ti zatím jen hledají informace a nemají nákupní úmysl. Ve fázi Do jsou ti, kteří jsou rozhodnuti nakoupit. A do poslední skupiny Care patří zákazníci, u kterých je třeba budovat loajalitu. Lidé mohou mezi jednotlivými skupinami přecházet. Hlavní myšlenkou je poskytovat různé informace pro všechny tyto skupiny. „V Česku se klade v on-line kampaních důraz pouze na fázi Do, ale práce podle metodiky STDC dává příležitost pro dlouhodobý růst,“ komentuje Jan Šťastný.
Dnes už některé tuzemské firmy tuto metodiku používají v praxi. „Díky využití STDC jsme meziročně navýšili počet uživatelů o 240 procent a počet konverzí o 250 procent,“ říká Jan Šorm, ředitel on-line marketingu firmy Restu.cz.
Metodika se dá využít při tvorbě webu, jako vodítko pro obsahovou strategii nebo při reklamních kampaních. Implementovat tuto metodiku může firma postupně, ideálně pokud už má zvládnutou jednu fázi jako nadstavbu pro svoje marketingové komunikace.
Copywriter na volné noze Otto Bohuš metodiku vysvětluje na následujícím příkladu: před imaginárním hračkářstvím stojí dva chlapci a dívají se na autíčko. V jednom případě si jich personál nevšímá a v druhém jim prodavačky auto ukážou a řeknou, ať se přijdou podívat příště i s tatínkem. Je nasnadě, ve kterém případě je větší pravděpodobnost, že nakonec dojde k prodeji. Za určitou nevýhodu aplikace této metodiky se dá považovat dlouhodobá návratnost investic. Ale lze díky ní snižovat náklady: „V reklamě na vyhledávačích cílíme na méně lidí, ale přesněji,“ upozornil Jan Šťastný.
Metodika See-Think-Do-Care vytváří „trychtýř“, kterým potenciální zákazník prochází.