Košická společnost T-Systems zaměstnává téměř 4000 IT specialistů. Momentálně má 300 volných míst. V Česku pracuje sto tisíc slovenských občanů, z toho 15 tisíc v IT. Firma se je rozhodla oslovit a nabídnout jim práci v Košicích, kde jsou téměř srovnatelné platy, ale životní náklady jsou na 65 procentech nákladů na život v Praze.
„Naše původní představa byla PR kampaň v tisku a dva billboardy před sídlem Microsoftu. Z toho nás naštěstí kolegové z agentury vyvedli,“ připouští Pavel Jireček, personální ředitel T-Systems Slovakia.
„Úkolem nebylo najímat lidi, ale nastolit diskusi o tom, že je relevantní uvažovat, že půjdu pracovat z Čech zpátky na Slovensko,“ vysvětluje Martin Frýdl, managing partner agentury AC&C PR.
Guerillová kampaň AC&C a sesterské SocialBooster využila možnosti cílení na uživatele sociálních sítí. Informace o rozvozu slovenských jídel pro IT profesionály se zobrazovaly pouze lidem v blízkém okolí vybraných byznys center v Praze a v Brně, kteří pracují v oboru IT a zároveň se dorozumí slovensky. Na LinkedInu byli navíc zacíleni jen IT zaměstnanci firem, které v byznys centrech sídlí. Komunikace byla podpořena billboardy u kancelářských center, bannerovou kampaní na oborových webech (Zdrojak.cz, Lupa.cz) i letáky distribuovanými v blízkosti kancelářských center, kde sídlí největší IT hráči.
Jídla „ako od mamičky“
Speciálně vytvořená microsite lákala na soutěž o tisíc jídel zdarma. Jedno z pěti klasických slovenských jídel „ako od mamičky“ ale soutěžící získali teprve poté, co odpovědí na tři náhodně generované otázky prokázali, že IT obor skutečně ovládají. Na „vítězné“ kontakty „start-up“ rozeslal krabičky s tradičními slovenskými jídly, ve kterých ale výherci našli taky pracovní pozvánku na Slovensko s tím, že tam budou mít slovenské jídlo každý den.
„Tvářili jsme se jako start-up, ale současně jsme chtěli vždycky říkat pravdu. Takže jsme nikdy ani slovem neřekli, že to skutečně bude start-up, který bude rozvážet jídlo,“ říká Frýdl s tím, že v rámci úzce cílené kampaně bylo osloveno 15 tisíc lidí. Soutěže se zúčastnily dva tisíce lidí, z tisícovky výsledných kontaktů jsou dvě až tři stovky skutečně Slováci pracující v IT, se kterými naváže „dialog“ personální oddělení T-Systems.
„Pozitivní reakce cílovky nás překvapila. Ve Slovácích je zjevně víc patriotismu a sentimentu. Zaznamenali jsme jeden negativní příspěvek a jen dva lidé z tisícovky požádali, abychom jejich osobní údaje vyškrtli z databáze. Výčitky, že jsme klamali, bychom spočítali na prstech jedné ruky,“ rekapituluje výsledky kampaně Frýdl.
Z gastronomického start-upu na rozvoz slovenského jídla do českých IT firem se vyklubala kampaň PR agentury AC&C pro slovenskou pobočku společnosti T-Systems, která měla nalákat slovenské ajťáky zpět domů.
Foto: AC&C PR