1. Co vám přišlo na konferenci Forum Media inspirativní a překvapující? Zaujaly vás některé postupy natolik, že zvažujete jejich využití ve vlastní praxi?
2. Jedním z témat bylo nakupování prostřednictvím mobilních zařízení. Používáte osobně chytrý telefon k nákupu na internetu?
Jozef Šabl’a, ředitel, Unie vydavatelů
1. Inspirativní pro mě byla zejména přednáška kolegy Torryho Pedersena. Jako unie můžeme doporučit vydavatelům jeho praktiky, ale vlastní cestu si musí vydavatelé najít sami.
2. Přiznám se, že jsem přes mobil ještě nenakupoval. Kolegyně mi ale přes něj posílala letenku, takže jsem ve své podstatě s mobilem zacházel jako s letenkou. Na check-inu to byla paráda, nemusel jsem přemýšlet, kde papírově kopírovat boarding pass.
Petr Majerik, konzultant, Media Coach
1. Nejvíc mě zaujala přednáška s trendy v zahraničí – konkrétně způsob, jakým v Norsku penetrují trh s pomocí smartphonů. Zajímavá byla i paralela, která naznačila, co se dá očekávat na našem trhu v horizontu dvou let. Myslím, že to zapadá do současných výzkumů českého trhu. Mám pocit, že to je velmi inspirativní zejména pro vydavatelské domy, aby nějakým způsobem tyto trendy sledovaly a dokázaly se připravit, případně přeorientovat.
2. Mobilní telefony k nákupům nepoužívám. K nákupu by mne motivoval až pocit lepší ochrany mých dat. Z pohledu zákazníka neřeším, jestli ochranu dat zabezpečí samotné obchody, anebo operátoři. Chtěl bych mít pocit ochrany mých dat, který momentálně ve virtuálním světě nevnímám.
Jitka Hollanová, sales manager, New Age Advertising
1. Hodně se mi líbila prezentace o komunikaci společnosti Ferrari. Bylo zajímavé vidět, jak marketingově pracuje firma s takhle luxusním produktem. Je to úplně jiné oproti tomu, co nás běžně obklopuje – komerčnost a masivní reklama.
2. Nakupuji. Přiznám se ale, že občas bojuji s kvalitním pokrytím signálu. Kdyby internetové pokrytí bylo lepší, využívala bych takové služby více.
Tomáš Planzer, head of digital, Nielsen Admosphere
1. Pokud rovnou přeskočím inspirativní přednášku Torryho Pedersena z Verdens Gang, kterou budou zmiňovat určitě všichni ostatní, rozhodně mě potěšilo, že trend stále větší konzumace obsahu skrz mobilní zařízení se stává již mainstreamem. V digitálním výzkumu o tom říkáme značkám již řadu let, já osobně od roku 2009, ale teprve v poslední době je vidět tento znatelný posun.
2. Mobil si otevřu, třeba když jsem na záchodě, tam si udělám „předvýběr“ produktů. Přijdu na Amazon nebo eBay, tam si najdu produkt, a pak stejně dokončím nákup na desktopu nebo v kamenné prodejně. Pokud ale mám čas, jsem to schopný vyřešit i přes ten mobilní telefon. Celý nákupní proces na chytrém telefonu jsem však nikdy neudělal.
Michal Novoveský, head of sales, Exponea
1. Nejzajímavější mi přišla přednáška Torryho Pedersena, konkrétně to, jak úplně změnili přístup ke sdílení obsahu mezi lidmi. Je pro mě extrémně inspirativní, že už to začíná. Tyto věci, jak věřím, dokážou oslovit generaci mileniálů. Je skvělé, že existují průkopníci, kteří do toho jdou – celý trh se vydá stejným směrem, a tím pádem se změní podstata dnešního sdílení obsahu.
2. Jsem zvyklý používat mobil na nákupy „rychlých“ a levných věcí. Například pokud létám do zahraničí, je snazší touto cestou koupit letenky. Pokud objednávám elektroniku anebo oblečení, dělám to většinou přes desktop – na mobilu si výrobky jen prohlédnu. V rámci některých služeb si ale mobilních nákupů velmi cením. Je to o dost jednodušší.
Alžběta Fridrichová, managing director, & partner, Adison
1. Největší inspirací byl Igor Skokan z Facebooku, který mluvil o měření reálného dopadu komunikace pomocí kombinace poznatků behaviorální psychologie a analýzy uživatelských dat a chování v on-line prostředí. Pro praxi si ale vezmu primárně data a čísla o chování českých uživatelů.
2. Ideální je, pokud má oblíbený e-shop aplikaci, v tu chvíli mobil upřednostním vždy. Obecně to u mne dost často rozhoduje o výběru služby.
Foto: Libor Fojtík, Matej Slávik, archiv firem