Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Operátoři slibují síť 5G v roce 2020

Musíme udělat všechno pro to, aby se Česko dostalo na špici digitální revoluce, zaznělo při zahajovací debatě ředitelů tří tuzemských mobilních operátorů. V otázce přechodu na vysokorychlostní síť 5G byli operátoři jednotní: „Česko potřebuje jasnou strategii, jak má digitalizace probíhat a kdo do ní bude investovat,“ řekl v debatě Milan Vašina, generální ředitel T-Mobilu.

Všichni ředitelé si myslí, že stát musí dát operátorům garance nebo výstavbu optických sítí provést sám. Návratnost investic vidí na 10 až 15 let. Podle Tomáše Budníka, generálního ředitele O2, můžeme v Česku čekat první zkušební projekty sítě 5G již příští rok. Diskutující očekávají, že v tuzemsku bude tato pokročilá síť v plném provozu v roce 2020. Tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina je však k výrokům operátorů na konferenci skeptický. Upozorňuje, že stále neexistuje mezinárodní standard pro optické sítě.

„Nejdříve na našem trhu musí přijít tarifní optimalizace a mobilní data nesmí být luxus,“ dodává Drtina. Podle něj současné sítě umožňují sledování on-line vysílání, ale datové limity operátorů a jejich cenová politika nedovolují plně využít potenciál rychlých přenosů.

Reklama
ČEZ

Chytré telefony jsou mezi lidmi stále rozšířenější. Pouze 15 procent zákazníků T-mobile jsou tzv. telefonisté, kteří jen volají a píšou SMS. Budoucnost vidí operátoři v internetu věcí. „Automobil Škoda Kodiaq je plně digitální. Jakákoliv oprava půjde provést on-line. Nebude záležet na tom, kde se automobil bude nacházet,“ podotkl Balesh Sharma, ředitel Vodafonu. Podle T-Mobilu se internet věcí dostává i do odvětví, jako je například včelařství: díky teplotním senzorům mohou včelaři zjistit, co se odehrává v úlech. „Operátoři dnes mají nezastupitelnou roli umožňovatele digitální ekonomiky, protože služby jako Airbnb nebo Uber existují hlavně díky mobilním datům,“ upozornil Tomáš Budník, ředitel O2.

Ne všichni chtějí televizi

Na oblast televizního vysílání se každý z operátorů dívá jinak. Nejprogresivnější je v tomto směru společnost O2, která má v Česku vlastní sportovní stanice. Sportovní fanoušci jsou loajální a nadšení diváci, protože chtějí zápasy sledovat v reálném čase. Podle Budníka se zákazníci O2 TV nejvíce dívali na mistrovství světa v hokeji. Zajímavostí je, že druhou nejsledovanější událostí bylo derby Sparty se Slavií. Poté co tým Sparty začal prohrávat, zájem diváků o přenos prudce opadl. T-Mobile chce mít televizi v portfoliu služeb, Vodafone se chce soustřeďovat pouze na roli poskytovatele připojení.

Ředitelé českých operátorů na Foru Media 2016. Zleva Tomáš Budník (O2), Balesh Sharma (Vodafone) a Milan Vašina (T-Mobile).
Foto: Lukáš Bíba

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)