Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jako agentura z „Východu“ jste v Británii jen „whitelabel“. Klienti vás začnou brát vážně, až když máte britské IČ. A místní lidi v týmu

Britský agenturní trh, na kterém působí zhruba 27 tisíc subjektů, je extrémně nasycený. Tomuto přetlaku čelí řada etablovaných britských agentur otvíráním poboček v Asii nebo v SAE. Naše rozhodnutí, učiněné před čtyřmi roky, vydat se do Británie přetlaku navzdory bylo motivováno směsicí iracionálního chtění a ekonomického propočtu postaveného na premise „vyrobíme v ČR za české náklady a prodáme plus minus za britské ceny“.

V prvních třech letech jsme fungovali spíše jako „white label“ dodavatel grafického designu, webů a multimédií pro lokální agentury. Ty tak v rámci outsourcingu mnohdy jen přeprodávaly naši práci s tučnou provizí svým koncovým zákazníkům. Tato etapa byla občas poměrně frustrující: britský partner od nás koupil hotový projekt, aby jej obratem ruky prodal svému klientovi se 700procentní marží, přičemž jeho vlastní přidaná hodnota byla nulová. Protože jsme nezřídka měli podepsané NDA, nemohli jsme si práci ani dát do portfolia. New business agentura, kterou jsme si po roce a půl najali, měla tento modus operandi nabourat a přivést koncové klienty. Stála nás však statisíce a výsledky byly nevalné.

Absolvovali jsme mnoho jednání, která se odvíjela velmi slibně – abychom pak o svém britském protějšku už nikdy neslyšeli. Pochopil jsem tak, co znamená „zmizet po anglicku“. Kouzelné pak byly také rozdíly v komunikaci, kdy fráze typu „we are nearly there“, které jsme coby Češi chápali jako povzbuzení před hladkým finišem projektu, v praxi znamenaly „a teď to celé předělejte“. S otevřením s. r. o., které proběhlo několik týdnů před brexitem a formálně bylo oproti ČR neuvěřitelně hladké, se naše působení na britském trhu pozvolna mění. Ve vztahu k partnerským agenturám získáváme rovnoprávné postavení, přičemž si můžeme dovolit říct si o víc peněz nebo si dát společný projekt do portfolia. Svými denními sazbami se i nadále snažíme být cca o 15-20 procent levnější než obdobně velká lokální agentura. Co je však podstatnější – ve vztahu ke koncovým klientům jsme díky smíšenému česko-britskému managementu a britskému IČ získali status oficiální britské firmy. Co přinese brexit, neví přesně nikdo. Británii jsem vždy vnímal jako integrální součást Evropy a na čistě lidské úrovni mě i mé britské kolegy její odchod mrzí.

Reklama
ČEZ

Jan Blažek, managing partner, Little Greta

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)