Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Británie zakázala neetickou reklamu na dietu ve stylu „před a po“

Británie zakázala televizní reklamu, v níž se uplakaná žena setkává se svou štíhlejší a šťastnější verzí po dietě. Podle samoregulačního orgánu Advertising Standards Authority (ASA) – britské obdoby naší Rady pro reklamu – je spot firmy Diet Chef společensky nezodpovědný, protože vytváří dojem, že štěstí a sebevědomí lze dosáhnout jen zhubnutím.

Ženy také uráží, protože postava „bývalé“ Cheryl, jejíž váha je důvodem k nespokojenosti, vlastně žádné známky zvláštní nadváhy vůbec nejeví.

„Vím, jak se cítíš. Můžeš opět vypadat tak dobře. Koupila jsem si minulý týden bikiny, poprvé od této fotografie,“ ukazuje „nová“ Cheryl snímek z doby před tím, než začala jíst jídla rozvážená edinburskou firmou Diet Chief.

Reklama
Know

„Vypadáš úžasně. Nikdy jsem si nedokázala představit, že mohu být opět tak štíhlá,“ říká „bývalá“ neupravená a nespokojená Cheryl své nové uhlazené a štíhlejší podobě.

Šťastná jen štíhlá?

ASA obdržela stížnosti tří desítek divaček, podle kterých je reklama nezodpovědná, protože „zneužívá ženského těla k tvrzení, že jen štíhlé ženy mohou být šťastné“. Vadilo jim taky, že podle této reklamy ženy s nadváhou o sebe dost nepečují a je jim jedno, jak vypadají.

Firma zaměřená na pravidelnou rozvážku dietních jídel se bránila tvrzením, že podobné používání nějaké ženy před dietou a po ní je u prostředků pro hubnutí v odvětví reklamy běžné. A že konkrétní reklama měla ukázat pozitivní příklad sebevědomé ženy, která ví, jak nakládat se svým životem.

Dodala, že herečka, jež hrála obě Cheryl, měla v době natáčení její dřívější verze index tělesné hmotnosti (BMI) 27,4, což spadá do kategorie nadváhy.

ASA došla k závěru, že neupravenost první verze Cheryl by divačky urážet neměla, její frustrace z nadváhy však neodpovídá tomu, jak ve spotu vypadá, a reklama skutečně „naznačuje, že ztráta váhy je jediným řešením jejích problémů“, což je společensky nezodpovědné a porušuje to etický kodex reklamy.

Britové jsou „citlivější“

Britská ASA prosazuje etické standardy, jež jsou velmi podobné těm, za které se u nás zasazuje Asociace komunikačních agentur (AKA). Britští spotřebitelé jsou však „citlivější“ a ozývají se častěji.

Loni londýnské metro na její popud stáhlo billboardy na doplňky stravy značky Protein World, na kterých se modelka v plavkách kolemjdoucích ptala, zdali i oni jsou už připraveni ukázat své tělo na pláži.

Na vizuál přišlo na dvě stovky stížností, většinou s tím, že „propaguje nerealistický a nezdravý tělesný vzhled“. Kampaň ovšem mezitím začala na sociálu žít svým vlastním životem a objevila se řada jejích parodií.

Na tento billboard přišlo loni britské ASA na dvě stovky stížností. Tohle není Cheryl, ale princip je stejný.
Foto: Asa

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu