Analytika je jedním z pilířů úspěšné marketingové kampaně. Google Analytics jsou denním chlebem marketingového specialisty, ale je dnešní praxe optimální? „Marketéři často ukazují grafy, které jsou krásné a mají skvělá čísla, nicméně mají minimální vliv na byznys,“ tvrdil na konferenci Forum Media Michal Novoveský, obchodní ředitel společnosti Exponea.
Místo obchodních výsledků se marketéři soustřeďují na proklikovost – aby byla „hezká“ čísla pro klienta.
Není na co čekat, optimalizujte
Podle Novoveského je postup, kdy analytik čeká dva až tři týdny na číselné výsledky on-line kampaně, aby je pak souhrnně odprezentoval, špatný. „Marketér by se měl dívat na každý krok svého zákazníka,“ vysvětloval. Jak dodal, kampaň má být optimalizována ještě ve svém průběhu, v reálném čase. Veškeré detaily tak hrají důležitou roli. Ať už se jedná o druh zařízení, které zákazník využívá, nebo o to, jak reaguje na určité nabídky. Na základě těchto faktorů pak může marketér provádět operativní změny, aby dosáhl úspěchu.
Jedním z názorných příkladů je, jak poznamenal Novoveský, úspěch agentury Zaraguza, která při své kampani pro Kofolu aktivně uzpůsobovala kampaň, kde bylo potřeba.
Kampaň vykazovala dobrá čísla na Facebooku i YouTube. Na webových stránkách ale uživatelé málo používali překladač do šišlavé „fofolštiny“. Při bližším pohledu na data agentura zjistila, že lidé, kteří málo interagují s překladačem, přicházeli z Facebooku. U návštěvníků z YouTube bylo využívání a hlavně sdílení překladače mezi přáteli vyšší o padesát procent. Jak poznamenal Novoveský, je to dané tím, že uživatelé YouTube mají více času a jsou odolnější.
Řešení? Sdílení a využití překladače bylo podpořeno přesměrováním uživatelů z Facebooku na YouTube, ne na web. Uživatel tím dostal možnost, aby si sám určil, kdy má na něco takového čas a chce se do hry zapojit. Kdyby ale agentura takto včas aktivně nezasáhla a jenom se kochala hezkou statistikou odezvy na sociálních sítích, nebyl by výstup optimální z pohledu očekávaných reálných cílů.