Videoserver YouTube měsíčně zasáhne kolem pěti milionů Čechů. Dvě třetiny uživatelů na něj přicházejí bez jasného cíle, co chtějí vidět, a nechají si jednoduše něco doporučit. Téměř polovinu zhlédnutých videí už tvoří panoramatické 360stupňové klipy, ve kterých se uživatel může rozhlížet do stran. O síle YouTube svědčí, že má v Česku pozici třetího nejsilnějšího vyhledávače na trhu.
Všechny tyto statistiky zazněly na nedávném setkání, které organizoval český Google. Ten se mimo jiné pochlubil, že zásah YouTube meziročně narostl o devět procent, o čtyřicet procent je delší doba sledování a prudce se zvedl podíl návštěv z mobilu. „Češi každý měsíc zhlédnou na YouTube miliardu a půl klipů, přičemž 48 procent přístupů je z mobilu,“ řekl ve své prezentaci Petr Houzar, agency sales manager českého Googlu.
Digitální videa těží z fenoménu second screen: 60-70 procent lidí používá u televize další zařízení. YouTube podle Houzara sledují pozorněji, ale i tady je soustředěnost narušená. Osm procent konzumentů YouTube se zároveň po očku dívá jinam.
Z českých videoportálů stráví uživatelé nejvíce času právě na YouTube, 63 minut týdně. Pro srovnání, videoarchiv Novy polapí populaci ve věku 15-69 let na sedm minut týdně, Stream na tři minuty. U nejmladší populace ve věku 15-24 je nejsledovanějším médiem Nova s průměrnou týdenní dobou sledování 4,5 hodiny, druhé je YouTube s dvěma a čtvrt hodinami.
Přímé návštěvy mobilní homepage YouTube vzrostly meziročně trojnásobně. I proto server zavádí nový šestisekundový formát nepřeskočitelné reklamy Bumper Ads.
Mezi případovými studiemi úspěšných YouTube kampaní se představila i náborová videa brněnské VUT. „Pište kreativu rovnou pro YouTube,“ poradili mimo jiné designér Adam Hrubý a Pavla Ondrušková z marketingového oddělení technické školy.
Foto: Filip Rožánek