Podívejte se pozorně na úvodní fotografii. Znáte psa, který by v tlamě unesl desetikilové kovové závaží? Asi ne. Ale přitom to ani není fotomontáž.
Vtip se ukrývá v nápaditém designu a nátěru obyčejného plastového talíře na frisbee, který pro značku psího krmiva Iams připravila australská pobočka agentury Saatchi & Saatchi. O zájem na cvičištích, kde je promotéři rozdávali zdarma, bylo postaráno. Talíř vynikl zvlášť při srovnání s původním designem, kdy na zelených talířích byl jen černobílý slogan a logo. Předchozí varianta jednoduše nebyla ani hezká, ani originální, zkrátka jedno obyčejné katalogové frisbee z mnoha s výchozí nabídkou základního potisku. Reklamní předmět z povinnosti.
Tento příklad ukazuje, jak je důležité promýšlet podobu propagačního předmětu a že jeho prvoplánové pojetí v dnešní době nestačí. Očekává se, že překročíte rámec rutinního uvažování a nabídnete něco vtipného nebo užitečného.
Je to rozdíl mezi přístupem „pošleme nějakou pozornost s naším logem“ a přístupem „pošleme pozornost s naším logem, která potěší a zaujme“. Přitom neplatí, že by kreativní myšlenka automaticky znamenala vyšší náklady. Nejzajímavější propagační předměty mají pravidelně charitativní a neziskové organizace s napjatými rozpočty, které potřebují řešení s velkým efektem při malé vstupní investici.
Můžete postupovat třeba jako novozélandská Alzheimerovská společnost, jejíž slavné USB flashdisky získaly několik ocenění včetně stříbrného Lva z Cannes. Nápad agentury Colenso BBDO spočíval v obyčejné školní gumě, která po rozpůlení ukrývala USB paměť. Guma byla potištěna sloganem „Alzheimer vás připraví o vzpomínky. Uložte si je“, logem charity a jejím webem.
O pár let později španělský McCann připravil pro tamní alzheimerovskou nadaci projekt Ztracené vzpomínky. „Poztrácel“ v Madridu klíčenky s USB disky, na kterých byla videa se vzpomínkami pacientů s čerstvě diagnostikovaným Alzheimerem. Na konci se objevila adresa nadace. Nálezci vrátili víc než polovinu klíčů – a přinesli i peníze.