Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pocitům odzvonilo, on-line marketing potřebuje tvrdá data

Současný trend práce s daty v téhle doméně je totiž rychlý a bohužel i pohodlný. Předem nastavený nástroj marketérům vyplivne data v předem nastaveném grafu, ideálně přesně do rozměru powerpointové prezentace, a je hotovo. Šéf je spokojený, markeťák má klid, klientovi se zaleskne oko nad hezkým grafem se vzrůstající tendencí a jede se dál.

Klient co klient, takhle pořád dokolečka. Byť se to zvolna lepší, stále se na poli analýzy dat posbíraných ze sociálních sítí setkávám s podobným pohodlným, leckdy pro obě strany dost drahým přístupem. Snad z obav z čísel a složitých grafů, snad z lenosti, možná proto, že se to doteď dělalo nějak a nikomu se to nechce měnit.

Vím ale, že v agenturách, které tvoří obsah a strategie pro sociální sítě, začínají znatelně chybět datoví analytici a hlavně teoretici sítí. A začínají si to zvolna uvědomovat nejen klienti, ale i agentury samotné.

Reklama
ČEZ

Kopíci a jiní mágové přes obsah sice mají kvalitní střelivo, ale nemají parťáka, který jim seřídí hledí a v ten správný moment řekne „Pal!“. A markeťák, který ví, jak zapnout Excel, jím už dávno není.

Rozhodně si ale nemyslím, že by měla každá agentura zničehonic začít lovit kvanta matematiků z matfyzu nebo ČVUT. V tom to taky není. V procesu on-line marketingu na sociálních sítích chybí lidé, kteří mají nejen doménovou znalost tohoto dynamického prostředí, ale které baví čísla a hlavně vědí, proč lidé na sítích fungují tak, jak fungují, a dokážou to z čísel vyčíst.

Na druhé straně barikády ale často chybí klienti, kteří se nebojí někdy i trošku hloupě zeptat, ale hlavně si chtějí datové podklady nechat od někoho vysvětlit. Na obou stranách je potřeba jít hlouběji, ptát se a nebát se říct, že data říkají něco jiného, než klient nebo šéf chce.

Příjemnou změnou je, když se setkávám s výjimkami. V Čechách to je třeba human centered agentura 2Fresh, případně kolos McCann Prague a jejich daty podložená kampaň #jetovtobě pro český Vodafone.

A doufám, že takových bude víc.

Lenka Krsová, datová analytička sociálních sítí a on-line marketingu, Železná koule.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)