Současný trend práce s daty v téhle doméně je totiž rychlý a bohužel i pohodlný. Předem nastavený nástroj marketérům vyplivne data v předem nastaveném grafu, ideálně přesně do rozměru powerpointové prezentace, a je hotovo. Šéf je spokojený, markeťák má klid, klientovi se zaleskne oko nad hezkým grafem se vzrůstající tendencí a jede se dál.
Klient co klient, takhle pořád dokolečka. Byť se to zvolna lepší, stále se na poli analýzy dat posbíraných ze sociálních sítí setkávám s podobným pohodlným, leckdy pro obě strany dost drahým přístupem. Snad z obav z čísel a složitých grafů, snad z lenosti, možná proto, že se to doteď dělalo nějak a nikomu se to nechce měnit.
Vím ale, že v agenturách, které tvoří obsah a strategie pro sociální sítě, začínají znatelně chybět datoví analytici a hlavně teoretici sítí. A začínají si to zvolna uvědomovat nejen klienti, ale i agentury samotné.
Kopíci a jiní mágové přes obsah sice mají kvalitní střelivo, ale nemají parťáka, který jim seřídí hledí a v ten správný moment řekne „Pal!“. A markeťák, který ví, jak zapnout Excel, jím už dávno není.
Rozhodně si ale nemyslím, že by měla každá agentura zničehonic začít lovit kvanta matematiků z matfyzu nebo ČVUT. V tom to taky není. V procesu on-line marketingu na sociálních sítích chybí lidé, kteří mají nejen doménovou znalost tohoto dynamického prostředí, ale které baví čísla a hlavně vědí, proč lidé na sítích fungují tak, jak fungují, a dokážou to z čísel vyčíst.
Na druhé straně barikády ale často chybí klienti, kteří se nebojí někdy i trošku hloupě zeptat, ale hlavně si chtějí datové podklady nechat od někoho vysvětlit. Na obou stranách je potřeba jít hlouběji, ptát se a nebát se říct, že data říkají něco jiného, než klient nebo šéf chce.
Příjemnou změnou je, když se setkávám s výjimkami. V Čechách to je třeba human centered agentura 2Fresh, případně kolos McCann Prague a jejich daty podložená kampaň #jetovtobě pro český Vodafone.
A doufám, že takových bude víc.
Lenka Krsová, datová analytička sociálních sítí a on-line marketingu, Železná koule.