Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Mluvčí se nesmí nechat vyprovokovat. Když ztratí nervy, dává všanc nejen důvěryhodnost svou, ale především firmy, kterou zastupuje

Taková měla být podle médií reakce mluvčího společnosti, která v Praze provozuje parkovací automaty, na nepohodlné otázky novináře.

A novináři kladou otázku novou: může si mluvčí něco takového dovolit? Neměl by být po podobném „výkonu“ vyhozen, anebo alespoň zbaven práva vyjadřovat se do médií?

Bylo by snadné vyřknout jednoduchý soud. Mluvčí je tu přece od toho, aby odpovídal, a ne novináře odháněl. Jeho odpověď volně přeloženo říká „Trhněte si nohou!“. A to se mezi slušnými lidmi nesluší.

Reklama
MMcite

Nebyli jsme ale u toho, a můžeme tak čerpat jen z podání novináře: není důvod mu a priori nevěřit, není ale ani důvod věřit mu víc než komukoliv jinému, s kým se neznáme.

Kdoví, jak rozhovor v praxi probíhal. Mluvčí je také jen člověk, a i když zastupuje instituci momentálně třeba nepopulární, má i on právo na korektní zacházení. Že to ne každý novinář pokaždé dokáže, může dosvědčit každý, kdo někdy v roli mluvčího stál.

Ať už to ale bylo jakkoliv, mluvčí je tu od toho, aby mluvil, a to i tehdy, když novinář žádá informace, které mu firma nechce dát.

Profesionální mluvčí by neměl dopustit, aby se z něj stal příslovečný „tiskový mlčí“. Možná že potřebnou odpověď nemůže dát, možná se na otázku žádným přijatelným způsobem odpovědět nedá.

Vždy se to dá ale vyjádřit kultivovaněji než oním „trhněte si nohou“.

V kontaktu s novináři platí obligátní: cokoliv řeknete, může být použito proti vám. Rolí mluvčího je toto riziko omezit na nejnižší možnou míru.

Ne kvůli vlastnímu egu, ale v zájmu toho, za něhož vystupuje. Jakákoliv neochota podat informaci, třebas bychom ji předtím už poskytli několikrát, vždy vyzní jen jako snaha něco zakrývat či utíkat před nepříjemnými otázkami. A odtud je jen krůček k onálepkování firmy jako netransparentní, nedůvěryhodné, nekalé.

Kritizovaný mluvčí, jak se ukázalo, ani žádným mluvčím nebyl. Možná tedy jen nezná elementární zásady, kterými se tato práce řídí.

Může si je jistě vygooglovat, ale tu hlavní si můžeme připomenout hned: mluvčí, je-li profesionálem, se nesmí nechat vyprovokovat. Ten, kdo ztratí nervy, dává všanc důvěryhodnost své firmy.

Což je pravý opak toho, oč má mluvčí usilovat.

Vladimír Bystrov, partner, Bison & Rose.

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu